Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av monza
Hej
Jag har fått ett stenskott på min bil, ovanför vindrutan mot taket. Stenskottet har gått igenom lack så det är en liten rostskada där, ca 2mm i diameter. Hur lagar jag det lämpligast? Det är ju så litet så det går ju inte att slipa som jag egentligen skulle vilja göra

Mvh
Användarvisningsbild
av Derank
Jag fick samma på min V70 precis ovanför vindrutan. Det går att slipa med en dremmel och förstoringsglas, men jag tog helt enkelt vanlig syrabaserad fälgtvätt ( finns att köpa flytande rostlösare om men hellre föredrar det.) och la på en halvtimme, sedan var det soprent i hålet.

Petade sedan i grund och lack med en microskopisk pensel köpt på hobbyaffären, går bra med en tandpetare ochså. Rostade inet igen så länge jag ägde bilen.
av Rådlös
Man kan ha en sådan här också: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... ste-p40009 OBS! Detta är endast ett bildexempel. Det finns många likvärdiga på andra försäljningsställen.
Borsten är helt enkelt ett knippe glasfiber som sitter ihopbuntat. Man slipar/borstar med små cirkelrörelser. Om man vill kan man använda en radermall, en "rakbladstunn" plåtbit med olika hål i olika geometriska former. Man håller ett passande hål över rostskadan och borstar i hålet med glasfiberborsten för att begränsa arbetsytan. Det blir tämligen effektivt. Skruva inte ut för mycket glasfiber, 1 - 2 mm räcker. Då blir dom dessutom styva och borstar bättre.
Så här kan en radermall se ut: http://www.ibwahlstrom.se/Radermall Dom säljs av bl.a konstnärsbutiker. Även välförsedda bok och pappershandlare och liknande borde ha sådant?
av monza
Jag ska leta fram Dremmeln men det är ju så jädra litet stenskott, tycker jag. Rädd o förstöra mer. Men "rostlösare, rostätare, rostomvandlare", är det olika benämning för samma sak?

Glasfiberborsten hamnade också på inköpslistan. :)
av least
Skippa Dremel, använd rostlösare av nån sort istället. Finns ingen anledning att dremla ett så litet "skott".
Användarvisningsbild
av Derank
Har du bikarbonst hemma kan du använda det ochså. Blanda en tesked med lite vatten.

Citronsyra funkar det med
Användarvisningsbild
av VolvoB20
monza skrev: Men "rostlösare, rostätare, rostomvandlare", är det olika benämning för samma sak?
Finns väl många olika varianter, en del är syrabaserade och fräter bort rosten så man kommer ned till plåten, andra har en kemi så de omvandlar rosten till järnsulfat som är hållbart och kan enkelt övermålas, har funkar bra för mig på järnsegelbåtsköl i saltvatten..
Gasspjäll och limp-mode

Jag har en Volvo V70 1999 GLT. För ett tag se[…]

Är vissa färger värre än and[…]

Brukar inte Volvo ha damasker till drivaxlarna up[…]

20 år gammal bil, räkna med problem.