Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av FeroX
#1193902
Tjo i holken. har en b230a snurra som en dag hem från jobbet började bråka på höga varv . Fyrtaktar som en gammal moppe kan man säga.
börjar ibland vid 4000 o ibland vid 5000 , lättar man på gasen och varvar den sakta så går den bra.

varvar ur om man torr gasar.

känns även när man ger full pälle från låga varv med att den inte accsar som den gjorde tidigare.

sitter planad 531 + fs122 kam extraktor o lite små skit.

hade dubbla su på men skruvade tillbaka orginal idag men problemet kvarstår.

höjde tändningen lite, den kunde bluddra till lite på lägre varv vid arbetsterapeut men det blev bättre nu efter de,
när den är kall går den ruttet på tomgång o bluddrade extremt mycket ovavsätt varv när jag gasade försiktigt. är det regnigt ute så var det inte kul alls vid start på morgon kvisten.

har inte provat att kallstarta nu med original föggen. men känns som den får för lite bränsle ? kan mek pumpen börja säga upp sig ?

tacksam för svar. innan jag börjar lägga för mycket energi i det hela. Mvh
Användarvisningsbild
av lennarte
#1194181
Får den för lite bränsle vid varv brukar det "hålla igen" lite och sedan "smäller" det, "blöddrar" det får den nog för mycket. Fördelen med SU är att dom är enklare att justera, Stromberg/Pierrburg kräver specialverktyg. Har du 2-ports förgasaren måste man byta munstycken (om den fungerar för övrigt) Sedan är det ju noga med rätt tändstift när man "ändrat förhållanden" i motorn. Sitter kammen 100% rätt?? Det händer ibland att stiftet mellan kamdrev och kamaxel går av så kammen står fel fast det ser rätt ut.

woofern sitter väl alltid till vänster i[…]

2025-08-15 09_02_32-volvo v60 subwoofer location […]

Oftast nere eller uppe

Det finns amerikansk (SAE) och europeisk (VDA) sta[…]