Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Per E
Hej!

Jag har nu haft min V70, 01:a i precis ett år den har gått c:a 10500 mil. Under hösten började den ge ifrån sig ett markant morrande vid 1800-1900 r/m det hörs vid hög eller låg belastning, oberoende av växel, men naturligtvis mer då motorn jobbar hårt. Har provat att hälla i injection cleaner då och då för att se om det gör ngn skillnad, men jag tror att det mest blir en "placebo-effekt", möjligen hade shells "ferrarisoppa" lite verkan men kostar det så smakar det väl också... det låter inte som det är något spikande, men jag lutar ändå åt tändstiften.. Ägnade det hela inte så stor energi, då bilen snart skulle på 10000-mila service, lämnade bilen hos Bilia i Täby och bad dem att kolla morrandet och ev åtgärda detta, tyvärr ägnade man denna dag åt nånting helt annat än min inbokade bil, varpå jag även fick ta halva nästa dag ledigt också, Pust! så inget blev felsökt, men man konstaterade dock att den som sagt morrade, jag konstaterade att stiftbyte inte ingick i denna service så jag kommer prova om det har någon effekt.

Jag tar gärna emot teorier och erfarenheter och återkommer med eventuella resultat.

Per
Användarvisningsbild
av camaro69
Kan det vara lagermorr? :?: :idea:

:wink:
av Per E
Nej, mekaniska ljud kan man nog utesluta, motorn får en hårdare gång vid dessa varvtal. Antingen blir det en förändrad tändpunkt, eller ngn form av misständning som orsakar ett resonansljud i grenröret eller en vibration i motorn som fortplantar sig i framvagn o motorrum.
av JT
Hade likadant ljud på en Galant GTI, det var en spännarm till kamremmen som var sönder så att kamremmen vibrerade.
av to_andreas
:(

Hej Per !

HJÄLP !!
Jag har exakt samma fenomen på min V70 - 02 som gått 8700 mil !!!
Teknikerna på Bilia i Skövde vet ej vart dom skall börja leta.

Felet är periodiskt men allt som oftast hörs ett "naggande" ljud som dyker upp mellan 1700-2200rpm på min bil. Hittar man rätt varvtal och trycker lätt på gasen ökar ljudet. Man bör ligga på 3-5 växeln så
man inte passerar problemvarvtalet för snabbt...

Har du fått ordning på bilen och är något är funnet som ställde till med detta ? Såg att du lämnat in bilen på Bilia i Täby, minns du vilken tekniker som kikade på bilen ?

Jag tror personligen att VVT hjul och styrventilen bör kollas upp då kammen ställs om av dessa mot aktuellt varvtal på motorn.
Kan det låta vettigt ?

Någon annan som har vettiga tips ?
Det hörs även med aggregat remmen bortmonterad så den biten kan
uteslutas.

MVH

Andreas
Användarvisningsbild
av greeeken
Det är inte så att det är fel på ditt luftfilter.
Det släpper igenom mer luft då låte rmotorn mer , mer morrande vet att det blir så med så kalalde sportluftfilter.
Bara en tanke.
av Raspon
Hej. Jag hade samma fenomen på min v70 -01a vid liknande miltal. Det dök upp på ett par timmar. Tyckte att det lät från avgasröret till. Fick tips om att byta främre fästet efter grenröret o katalysatorn. Bytte till ett som man skruvar i motorramen istället för i chassit. Det blev bra mycket bättre men försvann inte helt. MVH Olav.
av Frigge
Det finns en ombyggnadssats till främre upphängningen som motverkar resonansljud vid dom varvtalen. Av beskrivningen av ljudet låter det som det symptomet.
av Gelejocke
Hade en V 70 01:a förut med samma symtom. Bytte främre upphängningen av avgassystemet till den beskrivna ombyggnadssatsen. Ljudet försvann helt.
av to_andreas
:D

Felet löst !

Många har snuddat vid sanningen i denna tråd, det hade med värmesköldarna att göra. Den som sitter vid grenröret demonterades
och stukades om för att få annan spänn i metallen och ljudet är nu helt
borta. Felet kunde ringas in med hjälp av mikrofoner monterade i
motorrummet under färd av Bilias tekniker i Skövde.

Vid 1700-2200rpm blev det metallisk resonans och värmen gjorde
att felet kanade lite på angivna varvtal.

Hoppas övriga blir av med detta "skitfel" som bara kostar i princip
felsökning !

MVH

Andreas

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]