Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hoffmeister2
Hej!

Har precis köpt en s60 t6 -11 med polestaroptimering.
8000 mil.

Bilen går mjukt och fint förutom när man nästan stannar med bilen och skall köra vidare. Då rycker den till när man börjar köra, istället för att köra vidare mjukt. Är detta unikt för min bil, eller är lådorna såhär? Detta uppstår ibland när man saktar ner till kanske 10 km/h, men istället för att stanna bilen så gasar man för att köra iväg. Då blir det ofta ett ryck liksom. Något knas med lådan, eller normalt?
Användarvisningsbild
av fjohan82
Visst kan lådor tveka, men de ska inte rycka, är min upplevelse.
8000 mil, frågan är om det är dax att spola lådan och fylla på med ny olja?
Användarvisningsbild
av MartinS
Grattis till en kul bil!

Jag har och har alltid haft sådana tendenser på min bil också, långsam kökörning är inte dom här lådorna något vidare på tycker jag. Jag upplever att det är när den växlar ner till ettan för att köra iväg igen som rycket kommer. Testa att göra en liknande manöver med tvåan ilagd manuellt, då händer det inte för mig.
av Hoffmeister2
MartinS skrev:Grattis till en kul bil!

Jag har och har alltid haft sådana tendenser på min bil också, långsam kökörning är inte dom här lådorna något vidare på tycker jag. Jag upplever att det är när den växlar ner till ettan för att köra iväg igen som rycket kommer. Testa att göra en liknande manöver med tvåan ilagd manuellt, då händer det inte för mig.
Exakt detta! Har jag D i och har varit uppe på minst andra växeln och saktar ner så ettan går i, och sedan skall köra vidare när bilen ännu rullar lite sakta så hugger den liksom..
Kör jag manuell växling så uppstår det inte alls på samma sätt, och inte heller när jag kör i sportlägen..Så det är inget fel på lådan alltså, utan dom är såhär mer eller mindre?
av Schmoyoho
Nej, inget fel på lådan. Normalt sker nedväxlingen till ettan ganska sent av någon anledning, så man hinner i princip stanna bilen innan man känner att den växlar ner. När du saktar ner däremot kan bilen få för sig att påskynda nedväxlingen till ettan om du börjar gasa lite tvärt (krävs inte mycket som du nog märkt) och då kan det rycka. Sen vet jag inte exakt varför eller hur det blir så, men det är i de situationerna det verkar uppstå. Finns som sagt andra mjukvaror där ändringen är att man ändrat vid vilken hastighet nedväxlingen ska ske och säkert andra bra fixar.

Gen II (2011-) sägs vara mer kinkiga men även min gen I-låda är likadan. I min bil kommer man långt på att antingen låta bilen stå stilla en halv sekund så nedväxling hinner ske, eller att man smyger på gasen i början så att ingen nedväxling sker. Vid manuell växling sker ingen nedväxling till ettan om du inte gör kickdown och i sportläge sker nedväxlingen istället tidigare, för att vara mer på hugget, så problemet inte heller hinner uppstå.
av Hoffmeister2
Schmoyoho skrev:Nej, inget fel på lådan. Normalt sker nedväxlingen till ettan ganska sent av någon anledning, så man hinner i princip stanna bilen innan man känner att den växlar ner. När du saktar ner däremot kan bilen få för sig att påskynda nedväxlingen till ettan om du börjar gasa lite tvärt (krävs inte mycket som du nog märkt) och då kan det rycka. Sen vet jag inte exakt varför eller hur det blir så, men det är i de situationerna det verkar uppstå. Finns som sagt andra mjukvaror där ändringen är att man ändrat vid vilken hastighet nedväxlingen ska ske och säkert andra bra fixar.

Gen II (2011-) sägs vara mer kinkiga men även min gen I-låda är likadan. I min bil kommer man långt på att antingen låta bilen stå stilla en halv sekund så nedväxling hinner ske, eller att man smyger på gasen i början så att ingen nedväxling sker. Vid manuell växling sker ingen nedväxling till ettan om du inte gör kickdown och i sportläge sker nedväxlingen istället tidigare, för att vara mer på hugget, så problemet inte heller hinner uppstå.
Åfan.. Där ser man. Dock tycker jag inte det spelar någon roll hur försiktig man är med gasen, den rycker likadant ändå.. Och när jag simulerar samma körning fast jag växlar manuellt så händer det inte heller.. Alltså jag går ner på ettan manuellt från tvåan och sedan kör iväg på ettan, då går det mjukt.Men ok, mycket uttömmande svar! Jag var orolig att något var knas med lådan nämligen..
Användarvisningsbild
av DaltonSleeper
Jag har något liknande men det händer väldigt sällan, beror på lutning på vägen hur sakta det går etc. Finns bara ett ställe som jag kört på de senaste två åren som framkallar detta, man kommer och rullar på tvåan och varvtalet går ner till tomgång, sedan när man svänger och gasar lite så rycker det lite (möjligtvis växling). Tror endast det sker när bilen stått ett par timmar om jag inte minns fel. Det kanske är möjligt att trycka försiktigare på gasen, men det är inte direkt min körstil. Kör också P* optimering.
av Hoffmeister2
DaltonSleeper skrev:Jag har något liknande men det händer väldigt sällan, beror på lutning på vägen hur sakta det går etc. Finns bara ett ställe som jag kört på de senaste två åren som framkallar detta, man kommer och rullar på tvåan och varvtalet går ner till tomgång, sedan när man svänger och gasar lite så rycker det lite (möjligtvis växling). Tror endast det sker när bilen stått ett par timmar om jag inte minns fel. Det kanske är möjligt att trycka försiktigare på gasen, men det är inte direkt min körstil. Kör också P* optimering.
Ok! Skall till Volvo nästa vecka och höra med dom ang detta!

Men en helt annan sak: jag har nyss köpt bilen, och den skall vara polestaroptimerad. Fick ett papper med som visar detta. Men när jag slår på mitt regnr på transportstyrelsen så står det 224 kw.. samma sak i regbeviset. Det är ju originaleffekten..? Skall det inte stå rätt effekt efter pt optimering på transportstyrelsen och i regbeviset? Hur kan jag kolla att den är polestaroptimerad?
Användarvisningsbild
av Derank
Hoffmeister2 skrev:Hej!

Har precis köpt en s60 t6 -11 med polestaroptimering.
8000 mil.

Bilen går mjukt och fint förutom när man nästan stannar med bilen och skall köra vidare. Då rycker den till när man börjar köra, istället för att köra vidare mjukt. Är detta unikt för min bil, eller är lådorna såhär? Detta uppstår ibland när man saktar ner till kanske 10 km/h, men istället för att stanna bilen så gasar man för att köra iväg. Då blir det ofta ett ryck liksom. Något knas med lådan, eller normalt?

De rycker alla mer el mindre.

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga i[…]