Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Undie
ECM Bosch EDC16C - Engine control module, EDC16C (GGD)
0x067500 Cylinder 5 glödstiftskrets
0x208062 Avgastemperaturgivare krets inom/utanför gränsvärden bank 1 givare 1

har dessa felkoder, är det nån som vet vad detta betyder?
den första felkoden är konstig för den säger inte mer än så, tycker det borde stå något mer.
avgasteperaturgivare är det lamdasond??
bara kollade felkoder för skojs skull för det står ingenting om nåt fel i displayen på bilen.

har raderat felkoder men dessa kommer tillbaka, bilen går för övrigt felfritt.

bilen ifråga är en 2008 XC70 II D5
Användarvisningsbild
av apersson850
Vad mer skulle det stå på den första? Uppenbarligen är det något fel på kretsen till ett av glödstiften. Något som förmodligen innebär att du bara har glödning på fyra cylindrar.

Det finns en avgastemperaturgivare på katalysatorn och en på partikelfiltret. Syresensorn (lambdasond) är något annat.
av Undie
de jag har sett innan brukar ha en parameter bakom sig, exempelvis / öppen osv.
den går på alla 5 utan tvivel, som sagt går den felfritt och startar hur lätt som helst, gick den på 4 hade det märkts tydligt
Användarvisningsbild
av apersson850
Jaha, då förstår jag vad du menar. Det kan ju vara onormalt högt motstånd, så den glöder, men inte lika intensivt som den ska. Då går den nog på fem cylindrar från början, åtminstone så här års, man kanske inte om det är -30°C.
av andersuw
Den första av de tre är nog ingen felkod utan bara en specifikation på vilken styrenhet de två felkoderna avser.

VIDA kan berätta följande om de övriga två:

284: ECM-P067500 Cylinder 5 Glow Plug Circuit. General Failure Information. No sub type information, D5244T4
Print

Diagnostic trouble code (DTC) information

Condition
The Engine Control Module (ECM) controls the glow plug via the glow plug relay. The diagnostic trouble code (DTC) is stored if the engine control module (ECM) detects a fault in glow plug 5.
The diagnostic trouble code (DTC) can be diagnosed when the ignition is switched on.

Substitute value
None.
Possible source
Contact resistance or oxidation in the connectors.
Open-circuit in the signal cable.
Damaged glow plug relay.

Fault symptom[s]
Starting/Engine hard to start/cranks slowly/Unsure when/at all times
Starting/Engine hard to start/cranks slowly/Cold start

284: ECM-P208062 Exhaust Gas Temperature Sensor Circuit Range/Performance Bank 1 Sensor 1. Algorithm Based Failures. Signal compare failure, D5244T4
Print

Diagnostic trouble code (DTC) information

Condition
The Engine Control Module (ECM) monitors the temperature in the exhaust system.
The diagnostic trouble code (DTC) is stored if the engine control module (ECM) detects that the signal from the temperature sensor is incorrect.
The diagnostic trouble code (DTC) can be diagnosed when the engine is running.

Substitute value
None.
Possible source
Contact resistance or oxidation in the connectors.
Open circuit on signal cable.
Damaged temperature sensor catalytic converter.

Fault symptom[s]
Driving/Poor performance/lacks power
Driving/Hesitates/surges/Unsure when/at all times
Driving/Hesitates/surges/During acceleration
av Undie
Jorå det vet jag, jag syftade på 0x067500 Cylinder 5 glödstiftskrets som den 1a felkoden

tackar för hjälpen ska kolla upp detta =)

Den bilen skulle jag personligen inte våga k[…]

https://www.youtube.com/watch?v=MhBzo9TUaBI

Om Bilia tar 900 för ett arbete hur litet det[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]