Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EsbenMP
Min Venstre Xenon forlygte, lyser meget svagere end den højre. Jeg har prøvet at bytte om på pærerne, men det flytter ikke problemet, så det er ikke pærerne der er skyld i det.
Når det er meget varmt og motorens køleblæser kører i længere tid, fx. ved kø kørsel, så kan den venstre forlygtepære også nogle gange slukke.
Nogen bud på hvad som er galt?
Senast redigerad av 1 EsbenMP, redigerad totalt 0 gånger.
av Exyzäta
Varje xenonlampa har en modul (ballast) som höjer upp spänningen till vad lampan ska ha för att tända. Denna ballast kan ju vara skadad och bör då bytas ut. Var dessa sitter på din modell vet jag ej, men det är det troliga felet.
av Schmoyoho
Den höga spänningen på tiotusentals volt är väl endast för att starta den. När den väl lyser är väl spänningen 12V igen?
Användarvisningsbild
av ER
Spänningen på lampan bör vara mellan 42-85 volt vid kontinuerlig drift. Lägre talet vid D3/D4 sockeln.
av EsbenMP
ER skrev:Spänningen på lampan bör vara mellan 42-85 volt vid kontinuerlig drift. Lägre talet vid D3/D4 sockeln.
Tak for det, jeg må prøve om jeg kan måle hvor mange volt hver pære får, ved dog ikke helt hvordan jeg skal måle, det er jo isoleret godt, Volvo kvalitet!
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är väl just tanken, att man inte ska komma åt något av misstag, med tanke på hur hög tändspänningen är.
av Schmoyoho
Tror att bilen stänger av all ström i kontaktstycket ifall man kopplar bort det, så det går inte att mäta någonting där. Kolla efter ev felkoder, testa annars att skifta runt ballasterna (vet inte hur man gör men ifall felet följer ballasten så är det den det är fel på, känns mer sannolikt än dåligt kablage eller sånt)
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
EsbenMP skrev:
ER skrev:Spänningen på lampan bör vara mellan 42-85 volt vid kontinuerlig drift. Lägre talet vid D3/D4 sockeln.
Tak for det, jeg må prøve om jeg kan måle hvor mange volt hver pære får, ved dog ikke helt hvordan jeg skal måle, det er jo isoleret godt, Volvo kvalitet!
Du skal ikke prøve på at måle på xenon ballasterna!
Nor pæren tænder så sender ballasten ud 25kV (25000V)
Det er meget farligt, hvis man ikke har arbejdet med højspænding før.

Prøve som "Schmoyoho" taster, at skifte ballasterne i forlygterne.
Hvis jeg ikke husker forkert så sidder ballasterna under forlygterne.
Nor lygten er demonterad fra bilen, så vend på lygten så skal den side der.

Undskyld for min dårlige danska.
(Jeg er skåning, arbejder i Denmark)
av EsbenMP
EsbenMP skrev:God idé med at bytte om på ballasterne, kan se i VIDA at det er korrekt at de sidder under lygteenheden.
Det hjalp desværre ikke at bytte om på ballasterne, så det må være fejl i lygte optikken eller på en ledning.

Jeg vil prøve at bytte om på lygterne en mørk aften og se hvad fejlen før.

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Volvo S70 -99 Ingen värme på förarsidan.

Har en Volvo S70 -99 B5244S och får ingen v&[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]