NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som rubriken lyder, volvo s40 t5 2004, geartronic 20300 mil.

Har sedan jag köpte bilen haft ett irriterande ljud från bilen när man framförallt svänger höger eller svänger över huvud taget (två) ljud. Ena ljudet är att det knakar när man svänger på ratten, och svänger man åt höger så kommer ett klappande/klonkande ljud så länge man svänger. klapp, klapp, klapp. Vad kan vara fel? Jag bytte fjädrar fram och fjäderbenstallrikar fram, då blev den tyst ett tag, men har kommit tillbaka igen, vad kan vara fel?

Ett annat irriterande ljud är när man kör och vägen är ojämn och när bakvagnen slår ner i mindre hålor eller gupp så låter det metalliskt, men har inte hittat något, ideer?
Stödbenslager som kärvar/är slut ger ofta knarrande ljud när man vrider ratten, mycket vanligt på de flesta Volvos idag. När lagret kärvar kan inte fjäderbenet följa med rattutslaget , utan det blir fjädern som vrider sig runt sin egen axel. När du sedan ändrar rattutslaget , kör i nån ojämnhet i vägen, så släpper lagret plötsligt och fjädern hoppar tillbaka, varvid klonket uppstår. Ofta resulterar detta i att fjädern till slut blir utmattad och går av, oftast vid vänster framhjul av någon oklar anledning. (För mig har det precis inträffat för andra gången så jag byter ut bägge framfjädrarna + lager idag)

Prova byta ut stödbenslager på den sida det klonkar. Har någon fjäder gått av måste bägge bytas annars får du problem med väghållning och ojämt däckslitage.

Ljudet från bakvagnen kan var slut stötdämpare, dålig bussning i bakre länkarmar.
Stödbenslager samma som fjäderbenslagringar? Fjäderbenstallrik? För det var dem som byttes i samband som jag bytte fjädrar fram, då var det tyst en stund sen kom det igen. Knarkande när man svänger från ratten? Och klapp klapp klapp tror jag inte hänger ihop, kanske drivaxel som någon sa? Då det är vibrationer ibland vid visst varvtal vid acc.men det borde inte låta för man svänger på ratten. Styrväxel?
Råd vid punktering

Ingen seriös firman stoppar i en korv fr&arin[…]

Kolla att generatorlampan lyser med "tä[…]

EX60

Använder aldrig Pilot Assist längre p&ar[…]

Tack! Stötstängerna hade jag märkt […]