Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kribbe77
Har skaffat mig min första automatväxlade bil och tänkte höra mig lite för hur den ska bete sig egentligen.
En V70 xc -00 18900 mil.
T.ex Ska man inte kunna köra i 80 på högsta växeln? När den är kall så växlar den upp till högsta växeln vid 100 ungefär. Vid varm så ligger det vid 90. Så fort man sänker hastigheten under 88 på mätarn så växlar den ner till 4:an. Finns det några inställningar att göra. Mjukvara etc.? Någon som har ett svar på detta vore tacksamt.
Ingen som har några idéer? Väldigt störande att behöva ligga i 85 på 4:an en längre stund när trafiken har den rytmen. Det gör ju inte saken bättre heller när man har ett sportavgassystem på bilen. Så sambon är lagom nöjd när vi åker :D
Sen en annan fråga. Någon som har koll om man kan byta avgassystem rakt av bara med gamla bilen, en 855 awd -97? Alltså sätta brum brum systemet på 855:an och 855:ans original på v70:n. Ska sälja 855:an så det är kanske någon ungdom som blir nöjd med lite brölande.
Nej inga bromsar som ligger an, vad jag vet. Rullar bra när man släpper gasen. Och med D ilagd rullar den igång bra när man släpper bromsen från stillastående. Har ingen aning om vad som avgör när en automat ska växla. Någon som vet? Växellåda ska vara spolad för 1 år sedan drygt, enligt Mekonomen kvitto :
Automatväxellådsolja, tappa ur/fyll på
Spolning av växellåda justering oljenivå
Tvättat av växellådan.
Aut.Trans MPH HFM 13 lit.

Kollade stickan efter 35 minuters körning och nivån låg på max strecket. Ljusröd och blaskig var oljan.
Kan man inte säga till lådan på något sätt (data) när den ska växla?
av Henke3
88km/h kan jag ha i högsta växeln med låst lockup, under det släpper den lockupen, så det låter korrekt.
Har oxå en V70XC -00, med B5244T och 4-växlad automat.
AWD bilar brukar ha lockup in och ur-kopplingspunkterna vid högre varvtal än framhjulsdrivna,
dels för att de skall orka, dels för oljud/vibrationer vid lägre varvtal.
Så du kör alltså på högsta växeln i 80km/h men ej med låst lockup.
Allt detta är inprogrammerat i styrenheten plus att styrenheten lär sig av ditt körsätt.
Styrenheten använder motortemp, yttertemp, växellådstemp, gaspedalläge mm för att
avgöra vilken växel och med/utan lockup som skall användas.

Vad gäller avgassystemet så passar det att flytta över, vad gäller delen från skarven vid bakaxeln och bakåt.
Oftast bara den delen som byts mär man monterar ex vis Ferrita med dubbla utblås.
Katalysatorerna är olika. Röret från katten till nämnda skarv får du kolla , vet ej om det är samma.
Tack för svaret Henke3. Har samma motor, B5244T och antar att den också är 4 växlad. Haha, Jag som trott att den växlat upp till 5:an vid 90 :oops:
Har ingen koll som du ser. Men tycker inte du att det är väldigt störande att det ska varva så på högsta växeln när man kör strax under 90, eller det kanske bara är jag som stör mig pga mitt avgassystem? Googlade Lock-up, och nu vet jag lite mer hur en automatlåda fungerar :D
Men man ligger väl alla fall på 2300-2400 varv nånstans och sen när lock-up går i så hamnar man på 1800 varv, en jäkla skillnad. känns konstigt att behöva ligga på sådana varvtal och surra i dom låga farterna?
av Henke3
jo men om lockup punkten legat längre ner, säg vid 1600rpm på motorn hade det brummat olidligt i kupén och då hade många kunder klagat på det istället.
På en fyrhjulsdriven bil fortplantar sig mycket av motorns vibrationer genom kardanaxeln till bakvagne och leds in till kupén den vägen, det problemet har man ej på en FWD bil.
Så det är alltid en kompromiss var man lägger dom.
Min frus bil, en FWD V70 -00 med 5-växlad låda ligger runt 80km/h istället.
Storlek bromsskivor fram T4 R-design

Vilken storlek ska det va på bromsskivor f[…]

Läckande retur V70 drive

Om du inte hittar en ny oring så tror att du[…]

Mätarn är i bott har 5 volt i kabeln til[…]

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]