Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1185680
Hej

(V70 1998, 40k mil, 2,5T, AC)

Nedan kommer en ganska detaljerad beskrivning av bekymmer samt vad jag hittills kan gissa på. Jag har inte meckat särskilt mycket med AC och uppskattar varmt all hjälp jag kan få :-)-)

På senaste långresan (tot. 60 mil, sommarvärme, AC påslagen) kom det successivt mindre och mindre luftflöde till kupén från kupéfläkten. Efter 4 mil kom i princip inte längre någon luft överhuvudtaget till kupén och det lät som att luften blockeras.

Om jag slår av bilen och låter den vila ett par timmar så fungerar luftflödet åter helt normalt igen, för att efter ungefär 4 mils körning (med AC påslagen) blockeras igen.

Min första gissning var att kupéfläkten gett upp, men jag tror inte längre detta är fallet då jag idag efter 4 mils körning med blockerat flöde stannar bilen och ser isbildning på ett av AC-rören som går in genom torpedväggen. Kan det ha fryst nån annanstans? Jag slår av AC, slår på full värme och vips, efter 2 minuter har jag åter fullt flöde i kupén.

Efter att ha surfat runt på nätet hittar jag ett antal trådar med personer som har i princip identiska symtom:
http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/ ... rulande-AC
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=62959

När jag kör så kan jag höra hur AC-kompressorn slår till och från med jämna mellanrum. Det bör tilläggas att ACN kyler riktigt bra när luften väl tillåts flöda till kupén.

Mina gissningar:
-Det kan vara för lite köldmedium- (har beskrivits som att detta kan ge frysningar?)
-Jag har ett synbart spel på magnetkopplingen till AC-kompressorn som säkert är cirka 1 mm, kan detta ge symtomen jag har?
-Kupéfiltret är inte bytt den närmsta tiden, detta kanske påverkar?

Jag är extremt tacksam för förslag på vad jag bör göra härnäst.
-Fylla på med köldmedium? (Skulle detta funka? https://www.frostycool.se/produkt/frostycool-12a/)
-Shimsa om magnetkoppling? (Tråd med beskrivning till hur ett sånt byte går till på min modell skulle uppskattas varmt då jag inte hittat något själv )
-Byta kupéfilter?
-Byta något annat?
#1185691
Ta en vanlig utetermometer och mät temperaturen på inluften i kupen när du kör med AC:n på max. Det ska inte vara minusgrader för då kan förångaren frysa igen (vilket det låter som på dina symptom).

Den bakomliggande orsaken kan vara att lågtrycksvakten inte fungerar som den ska. Jag har inte hört att för lite gas eller dåligt schimsad magnetkoppling skulle ge problem med frysning.
#1185704
frasse4 skrev:Ta en vanlig utetermometer och mät temperaturen på inluften i kupen när du kör med AC:n på max. Det ska inte vara minusgrader för då kan förångaren frysa igen (vilket det låter som på dina symptom).

Den bakomliggande orsaken kan vara att lågtrycksvakten inte fungerar som den ska. Jag har inte hört att för lite gas eller dåligt schimsad magnetkoppling skulle ge problem med frysning.
Jag gissar som du, alltså att problemet jag har är att förångaren efter en stunds körning fryser igen och blockerar luftflödet. När jag plockade bort kupéfläkten och kikade in så låg förångaren precis bredvid fläkten och om den stockar igen så borde luftflödet till kupén effektivt hindras?

-Bra tips att kontrollera med utetermometer, det ska jag göra.

-Gällande lågtrycksvakten verkar det enklaste vara att mäta motstånd mellan stiften, alternativt att byta ut den rätt och slätt. Är det någon som vet vad den ska mäta?
Är detta korrekt lågtrycksvakt? (den verkar ha två stift men i övrigt stämma in på min bilmodell)
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... vakt/Alla/
Jag skulle kunna skruva loss min egen vakt och kolla vilket part-number den har för att ta få ett exakt svar på frågan.

Följdfråga: detta "klickande" ljud från något som slår till och från som jag numera hör vid körning (verkar ha uppkommit ungefär i samband med problemen jag fått med blockerat flöde), skulle detta kunna vara från lågtrycksvakten snarare än kompressorn?
#1185716
En kompressor med för stort spel fryser ingen förångare!
Då slutar den fungera när motorn är varm. = ingen AC alls.

Om en klåpare shimsar till för litet eller inget spel, så kompressorn aldrig stannar, skulle det kunna ge sådana symptom.
Det syns att kompressorn stannar/stoppar om du tittar på den när motorn går.

De jag vet, som drabbats av frusen förångare har tattarfyllt ACn, och trott att trycket stillastående kan avgöra mängden köldmedia.
Det är VIKT som är viktigt. Måste pumpas ur, och vägas. Annars ska hög och lågtyck tas under beaktande vid viss arbetstemperatur osv.....
Baserat på att kompressorn startar/stoppar ofta, kan heller inte avslöja mängden köldmedia på bra sätt.
Beror på hur hårt kompressorn jobbar.

Med för mycket media, fungerar inte lågtrycksvakten som den ska, och kompressorn jobbar för länge.
En trasig lågrtycksvakt kan givetvis ge samma symptom.

Mäta temperaturen på kalluften är en bra ide!
#1185721
MickeM skrev:En kompressor med för stort spel fryser ingen förångare!
Då slutar den fungera när motorn är varm. = ingen AC alls.

Om en klåpare shimsar till för litet eller inget spel, så kompressorn aldrig stannar, skulle det kunna ge sådana symptom.
Det syns att kompressorn stannar/stoppar om du tittar på den när motorn går.

De jag vet, som drabbats av frusen förångare har tattarfyllt ACn, och trott att trycket stillastående kan avgöra mängden köldmedia.
Det är VIKT som är viktigt. Måste pumpas ur, och vägas. Annars ska hög och lågtyck tas under beaktande vid viss arbetstemperatur osv.....
Baserat på att kompressorn startar/stoppar ofta, kan heller inte avslöja mängden köldmedia på bra sätt.
Beror på hur hårt kompressorn jobbar.

Med för mycket media, fungerar inte lågtrycksvakten som den ska, och kompressorn jobbar för länge.
En trasig lågrtycksvakt kan givetvis ge samma symptom.

Mäta temperaturen på kalluften är en bra ide!

Min AC i bilen har mycket riktigt "tattarfyllts" precis innan symtomen visade sig och det är efter denna fyllning som alla problem uppstått.


Ett alternativ vore att ta en skruvmejsel och släppa ut lite tryck på lågtrycksventilen. Sedan köra bilen och se om förångaren fortfarande fryser och isåfall åter släppa ut ytterligare tills man når en bra balans.
(Det bästa alternativet är naturligtvis att lämna in den till en verkstad som jobbar med AC men chansen är ganska stor att jag då betalar hela bilens värde på en service, något jag försöker undvika så långt det går :) )
#1185787
Lucif3r skrev:Så dyrt är det väl inte att få AC'n riktigt påfyllt.

Men börja med att pysa ur lite och se om det hjälper... Värsta som kan hända är att du inte har någon AC(pyser ut för mycket), men det är ju ingen större skillnad mot nu ändåså.
Verkstad i stan tar ungefär 2000 kr för påfyllning av AC-gas. Dock antar jag att de då felsöker systemet, vakuumsuger systemet på gammalt köldmedium, trycktestar allt, samt fyller på med korrekt mängd köldmedium.

Är det ett normalt pris tro?
#1185831
En annan sak jag ska kolla är om ac-dräneringen fungerar som den ska. Om denna blockeras borde ju kondens stanna kvar och tillslut kunna frysa.

Men min fråga är: vart hittar jag ac-dräneringen? Går det ut en slang genom torpedväggen och sedan nedåt, isåfall vart hittar jag denna och hur testar jag enklast om den flödar fritt?
#1185835
På en del modeller (som inte har lågtryckspresostat) så finns det en givare som känner av temperaturen på luften efter evaporatorn och funkar inte denna så stängs inte kompressorn av och det blir iskloss

en beskrivning hittad på forumet på var sensorn kan vara placerat är:

"Tempsensorn sitter i mittkonsolen i höjd med gaspedalen. Var längesen jag bytte på min men har för mig att den kostade ca 200 kr. Lätt och byta? Ja jag klarar det på 10-15 minuter trots 60-årig gubbmage och stela leder, man måste ligga på rygg på golvet nere vid pedalerna och det är väl inte världens bästa arbetsställning. Man tar loss panelen med isolering ovanför pedalerna och letar på kablarna som går till en kontakt på höger sida ungefär i höjd med gaspedalen tag loss kontakten sen sitter givaren med en bajonettfattning, har för mig att man får vrida ett kvart varv sen är det bara att ta ut den försiktigt. Är lång som en kulspetspenna med en kontakt i ena änden."

och en annan:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1101161


---

Pyser det hörbart så brukar det vara symtom på för lite köldmedie eftersom det 'hostar' och gurglar genom expansionsventilen (normalt skall det bara matas med vätska utan gasbubblor i sig) - det kan också innebära isbildning i evaporatorn som sakta växer ut från en kant eller hörn för att kompressorn suger ned trycket så djupt att lilla skvätten köldmedie som kommer in där blir väldigt kallt och dunstar bort helt efter några cm rörläng i evaporatorn och isar igen med växande iskloss just där det är riktigt kallt medans andra delar av evaporatorn kyler inte alls vilket kan innebära att evaporator-sensorn inte känner av kylan för att den är bakom en frostfri del av evaporatorn och låter kompressorn gå.
#1185843
xxargs skrev:På en del modeller (som inte har lågtryckspresostat) så finns det en givare som känner av temperaturen på luften efter evaporatorn och funkar inte denna så stängs inte kompressorn av och det blir iskloss

en beskrivning hittad på forumet på var sensorn kan vara placerat är:

"Tempsensorn sitter i mittkonsolen i höjd med gaspedalen. Var längesen jag bytte på min men har för mig att den kostade ca 200 kr. Lätt och byta? Ja jag klarar det på 10-15 minuter trots 60-årig gubbmage och stela leder, man måste ligga på rygg på golvet nere vid pedalerna och det är väl inte världens bästa arbetsställning. Man tar loss panelen med isolering ovanför pedalerna och letar på kablarna som går till en kontakt på höger sida ungefär i höjd med gaspedalen tag loss kontakten sen sitter givaren med en bajonettfattning, har för mig att man får vrida ett kvart varv sen är det bara att ta ut den försiktigt. Är lång som en kulspetspenna med en kontakt i ena änden."

och en annan:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1101161


---

Pyser det hörbart så brukar det vara symtom på för lite köldmedie eftersom det 'hostar' och gurglar genom expansionsventilen (normalt skall det bara matas med vätska utan gasbubblor i sig) - det kan också innebära isbildning i evaporatorn som sakta växer ut från en kant eller hörn för att kompressorn suger ned trycket så djupt att lilla skvätten köldmedie som kommer in där blir väldigt kallt och dunstar bort helt efter några cm rörläng i evaporatorn och isar igen med växande iskloss just där det är riktigt kallt medans andra delar av evaporatorn kyler inte alls vilket kan innebära att evaporator-sensorn inte känner av kylan för att den är bakom en frostfri del av evaporatorn och låter kompressorn gå.
Intressant gällande sensorn, värt att kolla!

Gällande pysande ljud så hörs det extremt tydligt hur köldmediumet rör sig i systemet när kompressorn går. Det blir extra uppenbart när man vrider av motorn eftersom det i flera sekunder efteråt gurglar och väser från ac-systemet, intressant.

Då är det ju sannolikt för lite köldmedium? Jag har kvar lite gör-det-själv AC-gas som jag kan fylla på med, manometern går inte över 30 psi även under en varm sommardag har jag för mig och trycket är dessutom inte heller stabilt utan nålen går upp och ned.
XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&ar[…]