Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cary
Sedan en tid har jag hört ett visslande ljud som jag efter hand förstod kom från urtrampningslagret. Efter att fått prisuppgift på ett kopplingsbyte (12-20000 kr beroende på om svänghjulet behövde bytas) började jag fundera på att försöka göra det själv. Av en händelse fick jag se en youtubevideo med reklam för ett kopplingskit från Valeo som hade ett vanligt svänghjul inkluderat istället för det dyra dubbelmassehjulet som sitter original. Beställde ett sådant från "bildelar24" samt urtrampningslager för ca 5000 kr som kom till dörren efter fyra dagar.
Efter några dagar på garageuppfarten och studier i Hanyes mekhandbok sitter nu allt på plats och funkar väldigt bra.
Med facit i hand hade det gamla svänghjulet och kopplingen hängt med bra länge än, men lagret var helt slut (23000 mil), förmodligen för att gummibälgen runt hade släppt och damm kommit in. Jag hade även beställt packboxen bakom svänghjulet,men där var så torrt och fint så jag valde att inte röra den.
Senast redigerad av 2 cary, redigerad totalt 0 gång.
av MickeM
Ja, kopplingsbyte är inte så SVÅRT.
Men OMSTÄNDIGT!
Men man spar nog ca 10kkr i arbetskostnad.

Känner du skillnad utan DM-svänghjulet?

Det är ju populärt att montera solida 850 svänghjul i V70I. Borde passa V70N också.
Men då måste lamellen vara fjädrad istället. Lamellen är stum med DM-svänghjul.
av cary
Jag märker ingen skillnad, i så fall till det bättre, den nya lamellen har extra stora fjädrar och jobbar väldigt mjukt och fint.
av cary
Förra veckan trodde jag att något hänt med den nya kopplingen när jag startade, hela bilen vibrerade och motorn morrade högljutt på tomgång. Ingenting märktes kvällen innan och tankarna snurrade om vad som var på tok. Det påminde mej om något som hände med min gamla Amazon för många år sedan (jag har varit med ett tag) då stenar hoppade upp och kilade in sig emellan motorn och framvagnsbalken emellanåt. Kröp under och letade men kunde inte hitta något som låg i kläm. Höger motorfäste såg lite trött ut så jag gick in och beställde nytt och även främre.
Nästa dag gick bilen precis som vanligt igen utan att jag gjort något åt saken!?? När jag nu ändå köpt nya fästen så bytte jag dom idag. Under högerfästet hittade jag felet, en liten sten som letat sig in och fastnat under den ivulkade stålbiten och hjälpramen men sedan släppt igen. Stenen låg kvar och tydliga märken visade var den suttit. Jag är glad att detta inte hände när jag precis bytt koppling och startade första gången för då hade jag ju trott att jag fått dit svänghjulet fel på nått sätt.

Det är samma slang på alla tre bilderna[…]

Fick tillbaka den efter nästan 3 måna[…]

@fjohan82 , Du kör vidare något &ari[…]

Som jag förstår så tvärdog b[…]