Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mr-bear
Hej.
Jag är på långtur för första gången med S80n. Bilen är ok men sätena är hemska. Jag körde långtur med V70-03 och sätena var bättre i denna än i S80n.
Fler som känner igen detta?
Vilka säte kan rekommenderas istället? Jag är ganska besviken på just detta. Trodde jag skulle få en härlig 300 mils tur med volvo men jag kunde lika gärna tagit Kian
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: tänk på att skriva en beskrivande rubrik!
Användarvisningsbild
av fjohan82
Vad har du för stol i bilen idag och hur långt har bilen gått?
Vissa stolar blir obekväma när de börjar bli nedsuttna...
av mr-bear
Bilen har snart gått 16000mil och jag har summum paketet med helläders elstolar

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
av jpennerb
Smaken är som baken, delad! Stolarna i S80 o V70 upplever jag som riktigt sköna och har inga problem att sträckköra i många timmar. Detta gäller även säkert 98% av övriga ägare också. Så det är inte stolarna det är fel på utan du kanske har fel kroppsform? Testat samma typ av säte i en annan bil, upplever du i så fall skillnad?
av mr-bear
Som jag sa så har jag kört V70 -03 med vanliga tygstolar och dessa var 100 gånger bättre än de i S80n

Användarvisningsbild
av SRT
Inget fel på stolarna i min S80-04 som jag för övrigt anser tillhöra de bättre i bilvärlden så det låter lite konstigt att de skulle ha blivit så pass mycket sämre i en -10 om dina säten inte gått sönder på något vis beroende på denna upplevelse.
av mr-bear
Tänkte lite på skillnaderna... jag tror att v70s stolar var mer skålade. Det kändes nästan som att man blev omfamnad när man satte sig där till skillnad från den nuvarande s80 där sätet är väldigt platt.

av Knota
Jag håller med om att V70N stolarna var mer omfamnande.
Hade en V70N -01 som hade gått runt 23K när jag sålde den, och förarstolen var då halvtrött i stoppningen.
(Galon/tyg-klädsel)
Den V70 -11 som jag har nu har gått runt 22K, stoppningen är i fin form men sittdynan är platt och kort (läder). Jag är ca 190cm lång så det kan spela in, saknar ett längre stöd för låren som fanns på den gamla.
Nu får man köra upp framkanten så långt det går så funkar det OK, längsta trippen ca 128mil.
av mr-bear
Tack, då är det inte bara jag alltså. Frågan är, kan man göra något åt det?

av Knota
Jag tror inte det finns någon direkt bättre Volvostol, möjligen R-design, men jag har inte provsuttit ngn sådan.
Fördelen med elstol är ju annars att man enkelt kan få tillbaka en sparad (fungerande) sittställning utan att krångla.
Jag har inte sett någon Volvostol med utdragbart lårstöd i alla fall.
Men du kanske sitter illa av annan anledning?
Kanske någon eftermarknadsstol fungerar bättre, men det kommer nog se ut som sk-t.

https://www.youtube.com/watch?v=MhBzo9TUaBI

Får du ngn form av selektgaranti el liknan[…]

Om Bilia tar 900 för ett arbete hur litet det[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]