Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frungen
Hej, det är något skumt med bilen jag nyss köpt, det är en volvo s70 2.5t.
När jag köpte den var lmm trasig och bilen laddade 0.5 bar. Köpte en ny lmm och bilen laddade då 1.3 bar, men efter man åkt ungefär 17 mil så laddar den bara 0.5 igen. För att få den att ladda 1.3 igen måste man bryta strömmen i nån timme sen laddar den normalt igen. Bilen är chippad, vet inte vad för chip, tacksam för hjälp.

Mvh Frans

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Låter som att någon skyddsfunktion går in, läs ut felkoder.

(1.3bar i en övrigt original 2.5T? Ett ras av något slag kommer att inträffa, det är en sak som är säker.)
av Frungen
Okej, får leta på någon med felkodsläsare, men jag kan väll inte ens sänka laddet med magnetventil? Eller går det? Hur mycket ladd vågar man ha? Och lät man chippa om då? Ursäkta för att jag ställer så många frågor

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Det kan ju vara något fel på t.ex. magnetventilen eller något annat som har med laddtrycksregleringen att göra som gör att trycket skenar.
Därav klipper elektroniken av när massflödet går utanför värdena i mappningen.
Om du har nån form av vanligt chip/trim steg 1 så borde den nog inte ladda mer än 0,8-0,9 bar.
Standard laddtryck på en LTT är nog runt 0,5.
En sak som kan ge lattjo laddtryck, är en kass laddtrycksgivare. Vet inte om de sitter på de äldre årsmodellerna, men på 99 och framåt med elektriskt gasspjäll, så kan de ställa till en del.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
96-98(motronic 4.4) har ingen laddtrycksgivare. Den kalkylerar istället laddet med hjälp av andra värden, såsom luftintag, gas, bränslemängd, atmostpfärtryck osv.

Atmospfärstrycksgivaren(som ironisks nog bara är en MAP sensor monterat fristående) kan iofs ställa till lite problem - men inte i sverige. Vi har inte tillräckligt stora nivåskillnader för att det ska göra varken till eller från.

1.3 i en orginalmotor är f.ö. åt helvete för högt, även om det hade varit en 2.3a. Vill minnas att steg 2-3 till 2.5t ger ungefär 0.7-0.8 i ladd, dvs ungefär lika mycket som en orginal T5a. Mycket högre än så ska man definitivt inte gå.

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]