Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ollelundkvist
Hej
Är ägare till en Volvo V70-99 som passerat 36000 mil. Den går som en klocka förutom detta problem som sakta nu kommer krypande. Bytte bränslerelä och bränslefilter (reläet var problemet den gången) för 10000 mil sedan då den dog helt och hållet, och den har gått bra till dom senaste 2000 milen då det succesivt börjat stanna oftare och oftare.
Den dör helt plötsligt vid färd och då kan man hålla gasen nere tills den i princip rullar i gång igen.
Och den stannar väldigt gärna när man bromsar in vid en korsning. Ibland kan man starta direkt och ibland får man hålla på en stund.
Bytte bränsle relä nu igen i förbyggande utan avsedd effekt.
Antar att detta varit uppe många gånger tidigare men det kan vara intressant med en uppdatering.
Någon som har en strategi för åtgärd. Funderar på bränlefiltret igen eller om pumpen har startproblem
MVH Olle
av MickeM
Kolla felkoder.
Jag förutsätter att du har en bensinmotor, mest för att det är vanligast.

Skulle inte bli paff om du har flera felkoder på elektroniska gasspjället..... (-99 och framåt)
Speciellt om det har vit etikett på undersidan.

Turbomodeller är extra utsatta, men drabbar alla bensinare förr eller senare.
Med 36,000mil är det extremt sannolikt bytt en gång redan, och kanske dags för gång nr2 nu, om det byttes till volvo-orginal förra gången, och inte renoverades/uppgraderades i hårdvaran.
av ollelundkvist
Hej och tack för tips.
Det är en bensinare 2.5 l utan turbo.
Gasspjället är aldrig utbytt men jag rengjorde det i går och det fanns en hel del smuts i det.
Provkör nu och än så länge inga tjyvstopp.
Men som sagt så kanske spjället skall bytas ut.
/Olle
av MickeM
Har Du ägt bilen sen den var ny?
De flesta spjäll byttes innan eller runt 20.000mil. till dito med gul etikett som är något bättre.
Men inte helt bra.
Därför finns numera firmor som uppgraderar till induktiva givare, och borstlös motor och problemen med mekaniskt slitage är borta.

36,000mil på orginal Magneti Marelli med vit etikett är nog rekord så det skriker om det.
Jag är skeptisk!
Vissa 99 har ännu gasvire, vars spjäll "aldrig " krånglar. = mekaniskt.
Spjället vi menar saknar vire och är elektroniskt styrt.
av Kena
ollelundkvist skrev:Hej och tack för tips.
Det är en bensinare 2.5 l utan turbo.
Gasspjället är aldrig utbytt men jag rengjorde det i går och det fanns en hel del smuts i det.
Provkör nu och än så länge inga tjyvstopp.
Men som sagt så kanske spjället skall bytas ut.
/Olle
Är det fel på gasspjället så brukar det komma en felkod (motorstörningslampan tänds)men är det bara smutsigt så kommer det ingen. Jag brukar rengöra de typ vartannat år bara i förebyggande så behöver man inte bekymra sej över det. Men spjället behöver nog inte bytas sålänge det funkar och du inte får felkod från det.
av GunnarF
Har en v70 2001 utan turbo som helt plötsligt bara lägger av, ungefär som om bränslet stryps. Har bytt gasspjällhus, bränslerelä, men motorn startar går kanske fler kilometer och dör. Startar om igen men den kan dö efter 1 min. Kan gå i flera mil dess i mellan. Mäter just nu spänningen till bränslepumpen för att se om den försvinner.
Den gamle bilelektrikern.
av MickeM
Elanslutningen till bränslepumpen är bristfällig på tidiga V70N. (En 2001 är V70N, så du skriver i fel forumdel)
Genomföringen igenom luckan.
Kan ge dessa symptom utan felkoder.

Har du felkoder?

Annars kan kamaxelsensor och vevaxelsensor också ge dessa symptom.

Kolla om du har bränsletryck kvar i fuelrailen när den stannat.
av Kena
Som du beskriver symptomet så kan det vara pumpen som är slut. Kolen är då nednötta och når inte ner till rotor.

Hej Mazzokie! Har du pluggat in ett diagnosverktyg[…]

Stänkskydd

Erfarenheten av volvos egna stänkskydd - de f[…]

Nån som vet vilka pinnar som gör vad p&[…]

Tråkigt att se, och höra, men dessv&aum[…]