Mwi skrev:andersuw skrev:Inte konstigt. Andelen diesel på de större bilar (i alla fall Volvo) som rullar ut från nybilsförsäljningen har väl legat på över 90 procent ett bra tag nu och det är ju rätt begripligt med tanke på hur driftskostnaderna utvecklats plus att åtminstone vissa av oss bryr oss om våra CO2-utsläpp.
Tyvärr tänker många bara på CO2 utsläppet, är det lågt på bilen så är man miljömedveten.
För egen del tänker jag även på andra konsekvenser. Tror inte heller jag är ensam om det. Min diesel uppfyller Euro 6 och jag kör den sällan på platser där NOX-halten utgör något större problem.
Mwi skrev:När det gäller Euro 6 kommer kraven sänkas på dieselbilar när man nu ändrar mätmetod till en mer verklighetsnära mätmetod, så luften i städer kommer fortsätta vara dålig om man väljer att köra diesel.
http://teknikensvarld.se/eu-lattar-pa-u ... ar-203936/
Tyvärr vinklar Teknikens Värld sin artikel på ett sätt som gör den missledande i flera avseenden och tyvärr är du inte källkritisk nog att uppmärksamma detta.
För det första försummar artikeln att nämna att förändringen av EUs utsläppsregler i praktiken innebär att bilarna tillåts släppa ut mindre NOX än tidigare både på kort och lång sikt.
För det andra försummar artikeln också att nämna att den så kallade konformitetsfaktor som kortsiktigt kommer att tillämpas för att delvis (inte helt) kompensera för de mer realistiska mätmetoderna gäller såväl bilar med dieselmotor som bilar med bensinmotor. Skillnaden i tillåtet NOX-utsläpp mellan de båda motortyperna förblir således relativt marginell (33 procent högre för diesel) samtidigt som bilar med bensinmotor även fortsättningsvis tillåts släppa ut dubbelt så mycket CO som bilar med dieselmotor. I övrigt är utsläppskraven för de båda motortyperna desamma.
För det tredje är artikeln otydlig när det gäller det faktum att den aktuella konformitetsfaktorn bara kommer att tillämpas under en kort övergångsperiod (ett år och fyra månader). Att man efter det kommer att tillåta ett enskilt mätvärde att överskrida gränsvärdet med 50 procent beror på osäkerhet i mätmetoden. En biltillverkare måste således förvissa sig om att bilen verkligen klarar gränsvärdet för att vara säker på att den också klarar testet. Annars riskerar den att misslyckas i testet på grund av den osäkerhet som finns inbyggd i mätförfarandet.
Slutligen uppmanar artikeln till läsning av en ca ett och ett halvt år gammal "larmrapport" om en Volvo S60 D4 som i ett test genomfört av ADAC överskridit gränsvärdet med närmare 1400 procent. Man försummar därvid att nämna att detta testresultat snart visade sig bero på vad Volvo påstod, nämligen ett fel på avgasreningen hos det testade bilexemplaret. Ungefär samtidigt med "larmrapporten" publicerades nämligen kompletterande testresultat från ADAC som visade att andra Volvobilar med samma motor nådde långt mycket bättre resultat som inte alls avvek från den normala nivån bland de testade bilarna.