Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej !

Har blivit med en Volvo V70 2,4 T 2001 som andrabil nu, på denna fungerar inte någonting i passagerardörren fram, förutom högtalarna, vilka ju är trådade direkt från stereon, har kollat att det finns ström och att signalledningarna till PDM är hela.

Är det en vettig gissning att PDM:en tackat för sig i det här fallet?, även yttertemperatur saknas i instrumentet, och ECC:n slår inte till kompressorn, vilket jag tolkar som att den inte har någon signal för yttertemp och då blockerar tillslag av kompressor (allt övrigt på ECC fungerar, fläkt, luftfördelning, recirk, elvärme i stolar och elbakruta), givaren för yttertemp har jag tolkat schemana som att den sitter i höger yttre spegel,stämmer det?

/Mats
Ja mot bakgrund av din beskrivning är det en rimlig diagnos att PDM är död. Yttertemperatursensorn sitter mycket riktigt i höger backspegel och dess signal förmedlas av PDM så felet på klimatanläggningen kan mycket väl vara relaterat till felen vid passagerardörren. Felkodsläsning kan som vanligt vara till hjälp men om du inte har möjlighet att läsa ut på något enkelt/billigt sätt är det i vart fall inte utsiktslöst att byta PDM. Om du köper på skroten bör du se till att få en från MY -00 eller -01 om du vill slippa omladdning (-00 och -01 är samma CAN-generation). Kanske har det också betydelse i det avseendet exakt hur nära i tid PDMen är tillverkad jämfört med den du har så jag skulle försöka hitta en från ett så nära syskon som möjligt tidsmässigt sett.
Har provat snabblösningen för fekoder, och då hittas inte ens PDM, så jag satsar på den till att börja med, finns ett urval att välja bland på den lokala skroten, så jag bör kunna hitta en av hyggligt nära slag.
Matsand skrev:Har provat snabblösningen för fekoder, och då hittas inte ens PDM, så jag satsar på den till att börja med, finns ett urval att välja bland på den lokala skroten, så jag bör kunna hitta en av hyggligt nära slag.
Vad har du för scanner?

En Billig OBD2 universalare, (klarar endast motor) eller en scanner anpassad för Volvo, eller rent av Vida?

En död modul hittas inte av någon scanner, men det ger egna felkoder i tex CEM, osv....
MickeM skrev:
Matsand skrev:Har provat snabblösningen för fekoder, och då hittas inte ens PDM, så jag satsar på den till att börja med, finns ett urval att välja bland på den lokala skroten, så jag bör kunna hitta en av hyggligt nära slag.
Vad har du för scanner?

En Billig OBD2 universalare, (klarar endast motor) eller en scanner anpassad för Volvo, eller rent av Vida?

En död modul hittas inte av någon scanner, men det ger egna felkoder i tex CEM, osv....
Tröck på knappen i änden på blinkersspaken och 2 ggr på bakre dimljusknappen, får svaret "Not Checked" på PDM

Har en Kines DiCE med VIDA som fungerat bra tidigare (den modellen som enligt "expertisen" skall vara den rätta kopian), har dock inte haft tid att koppla upp den än, en ELM kopplad mot Torque i telefonen hittade inga fel alls, vilket inte stämmer med vad en enkla avläsningen med det som finns i bilen tycker, det som gick att läsa direkt i bilen gav felkoder lagrade i CCM, SWM, UEM, ECM, AUM och CEM, skall bli kul med VIDA och se vad allt kan vara.

Skall även plocka ur sirenen till larmet och kika hur den mår, det klagas på "Service larm erfordras" lite då och då, men jag tror jag väntar med det tills jag läst med VIDA.
Som MickeM säger skulle läsning med rätt utrustning definitivt signalera fel på PDM via CEM även om PDM är helt död. Då skulle man också få en säkrare diagnos på att felet antingen är död PDM eller fel på kablaget.
andersuw skrev:Som MickeM säger skulle läsning med rätt utrustning definitivt signalera fel på PDM via CEM även om PDM är helt död. Då skulle man också få en säkrare diagnos på att felet antingen är död PDM eller fel på kablaget.
Kablaget har jag kollat, i alla fall den delen som är mest misstänkt i det här fallet, alltså vid stolpen och ut i dörren, och det är helt (höll på och skruvade med en Ssang Yong för några veckor sedan, där var 15 av 24 trådar ut till dörren av.....)

Båda plusmatningarna och båda jordledningarna samt CAN ledningarna är hela, utöver dessa är det bara högtalarkabel ut till dörren, och den låter det i, så kablage är helt.

/Mats
Då var problemet med PDM löst, och det var PDM enheten som var trasig, "ny" från skroten fungerade direkt, tyvärr hjälpte det inte för ECC:n att få tempsignal från utetempgivaren, den fungerade inte ändå, detta beroende på brist på köldmedia, har spårat ett läckage till kondensorn, så den skall bytas och systemet kollas och fyllas, så skall det nog också bli bra.
Trevligt att höra att det löst sig på PDM-sidan. Kondensorläckage är ju inte direkt oväntat med tanke på åldern. Kan vara läge att kolla upp om magnetkopplingen till kompressorn behöver shimsas när du ändå är i farten. Alla tre åtgäderna (PDM-byte, kondensorbyte, shimsning av magnetkoppling) är för övrigt gjorda på min 02:a. ;-)
Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]

Service Peugeot 107

Köpte en amerikansk (Thinkdiag) som är b[…]