Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stånkan
Hej,

Ber om ursäkt om den här tråden liknar tråd längre ner...

Problem: ACn kyler inte. Ger felkod P0531 (OBD2: P0531 A/C Refrigerant Pressure Sensor A Circuit Range/Performance). Kompressorn kopplas aldrig in.

Jag tog bort lågtryckssensorn och mätte motståndet. Det var närmare 0 Ohm, vilket är bra. Jag byglade sensorn (ointuitivt i och med att motstånden var så lågt) och kompressorn gick igång. Då jag läst att kompressorn kan skära om inte allt står rätt till stängde jag av direkt och vet därför inte om det kom någon kyla. När jag sedan kopplade tillbaka sensorn var jag tillbaka till utgångsläget, dvs kompressorn kopplas inte in.

Har ni tips hur jag kan gå vidare i felsökningen?
Uppföljning

Tog bilen till en firma. Det konstaterades att systemet var tätt och köldmedel fylldes på. Dock ville inte kompressorn kicka igång förutom då bilen stått ett tag. Jag justerade clutch gap och har därefter kyla i bilen. Jag har jag fått upp felkod en gång sedan midsommar men den fortsatte att kyla. Kan ju vara något intermittent sensorknas.

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]