Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av danielh1025
Hej!

Jag har fått flera jobbiga repor på glaset framför hastighetsmätaren och dylikt. Pratade med Volvo och glaset kostade inte mer än 500;- men sedan ville dom ha 1500;- för själva jobbet vilket lät lite väl mycket. Undrar således om någon har erfarenhet av detta bytet och vilket tillvägagångssätt man skall ha?

Vad jag kunde se när jag tittade snabbt i bilen så finns det 4 torx, 2 uppe och 2 nere. Kan man byta glaset efter man lossar dessa? Bör man koppla ur batteriet?

Tacksam för svar :)
Användarvisningsbild
av StefanN
Det är väl liknande glas som på min bil och det bytte jag på 10minuter.
StefanN skrev:Hade en irriterande spricka i glaset sen jag köpte bilen och idag va ett bra tillfälle att byta glas. Gick in i gömmorna och hämtade ett nytt.
Bild

Ut med hela rasket, glöm inte att koppla bort strömmen i god tid. Sitter med fyra TX25 bara.
Bild

Sen är det bara snäppa loss det gamla och dit med det nya.
Bild
Användarvisningsbild
av LazerHawke
StefanN skrev:Det är väl liknande glas som på min bil och det bytte jag på 10minuter.
StefanN skrev:Hade en irriterande spricka i glaset sen jag köpte bilen och idag va ett bra tillfälle att byta glas. Gick in i gömmorna och hämtade ett nytt.
Bild

Ut med hela rasket, glöm inte att koppla bort strömmen i god tid. Sitter med fyra TX25 bara.
Bild

Sen är det bara snäppa loss det gamla och dit med det nya.
Bild

med tanke på MY2016 så är det nog inte samma ni har han har säkerligen 8" digital
Användarvisningsbild
av Micce1980
Lär vara lika lätt att byta då de har samma yttermått, infästningar med mera.

Här är en som byter från det äldre till det nyare om man vill se en video (och nej det fungerar inte felfritt, man får inte med alla funktioner)

[youtube]PwjC8Yeq6GQ[/youtube]
av danielh1025
Tack alla för hjälpen! Beställde nytt glas idag hos Bilia, 650kr ca. Dom skulle dock "bara" ha 800kr för monteringen jämfört med 1500 hos göinge bil. Hur som helst testar först själv, verkar ju inte vara en svår grej :)
Användarvisningsbild
av Micce1980
Vickantori skrev:Vart kan man beställa glaset?
Volvo ÅF? ;-)

Har elektriska fönsterhissar på min 745[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)