Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dannesk
Om man läser Volvos kampanj om byte av vindruta så skriver de "För att kunna bevara våra höga säkerhetskrav är det viktigt att vindrutan är av rätt kvalitet och korrekt installerad."

Jag bytte ruta hos Volvo idag och kan inte säga att denna gång så vet jag inte vad de gjort. På förarsidan så ligger rutan rätt men på passagerarsidan så ligger rutan ca 5mm under tidigare vindruta så den "slitna ytan" i lacken som tidigare rutans list gjort i lacken syns tydligt. Dessutom så är ytan alldeles smutsig så ingen rengöring runt rutan har gjorts innan montaget. Man ser tydligt smutsen ovan den nya rutans gummilist. Denna montering gör att takkanten är betydligt mer blottad på passagerarsidan samt att man ser den slitna lacken iom att rutan sitter lägre. Som grädde på moset har de lyckats svärta ner bägge A-stolparnas innerklädsel med typ sikaflex, repat sönder ytan på den svarteloxerade fönsterlisten på förardörren samt lite repor på taket och dörrarna. Billacken kan jag nog få till men det övriga?! Ska in och visa bilen igen på måndag men antar att de kommer säga att det är "inom ramen man ska tåla".

Ska man inte kunna begära att rutan monteras på rätt sätt utan att rutan sitter fel och lacken skadas. Helt otroligt att man nästan måste göra allt själv. För 3 veckor sedan så lyckades däckfirman skrapa sönder lacken på 3 av mina fräscha 18" Ixionfälgar vid däckmontage och felaktig balansering.
Bilagor
IMG_1377 (Custom).JPG
IMG_1377 (Custom).JPG (1.14 MiB) Visad 1022 gånger
IMG_1374 (Custom).JPG
IMG_1374 (Custom).JPG (658.51 KiB) Visad 1024 gånger
IMG_1372 (Custom).JPG
IMG_1372 (Custom).JPG (1.19 MiB) Visad 1028 gånger
Användarvisningsbild
av mikethebik
Du ska inte försöka få till något alls själv, detta ska de åtgärda utan diskussion. Du har betalat för ett arbete och då ska det vara professionellt utfört, speciellt om det är en märkesverkstad.

Mike
av Xanthopteryx
När jag bytte ruta på ett ställe som kan sina saker så har man inte ens sett att de bytt. Vet hur jag granskade resultatet och tänkte förundrat att Hur faen har de gjort?!
Användarvisningsbild
av helgonet1
Vindrutan på min bil byttes på Lidbil i höstas pg a stenskott. Inga problem alls! Rutan sitter rakt, inga läckage lr andra problem, bara nåt fingeravtryck på själva rutan men det tvättade jag bort. Det tycker jag att man kan acceptera. Så i det stora hela är jag ganska nöjd. Tycker att du ska åka tillbaka och reklamera jobbet. Skulle jag gjort, skulle blivit rätt så förbannad för ett så dåligt utfört jobb utav en verkstad som är/ska vara proffs.
av mortimer
Instämmer med alla andra talare. Försök inte åtgärda något själv utan åk raka vägen tillbaka. Du skriver att du bytt den hos Volvo så tar för givet att det är en aukt. Volvo märkesverkstad.
Vilka klåpare som egentligen tror att de kan lämna ifrån sig en bil med de felen och skador och inte tro att ägaren märker något. Hade de kanske från börjat när du hämtat bilen meddelat att "tyvärr, det har uppstått lite fläckar, repor, snedmontering" så vi löser det imorgon och ger dig en lånebil under tiden.... då kunde man sett mellan fingrarna. Förutsatt att slutresultatet blir bra.
Verkar nästan som man själv får börja fotografera och dokumentera innan man lämnar bilen till verkstaden så man kan bevisa skicket på den innan den lämnades.

Hade likadant problem på vår 2010 2.4 […]

På bild 2 i denna annons finns ett exempel […]

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]