Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1170501
Bil V70 2008, 2.0D, Elektrisk parkeringsbrems (EPB)

Hei,

her er hva som skjedde da jeg skulle skifte bremseklosser bak på bilen.

Jeg brukte Biltema sitt NULLSTILLINGSVERKTØY FOR ELEKTRONISK PARKERINGSBREMS (EPB) (15-1364) til å sette parkeringsbremsen i Service Mode.

Etter at jeg var ferdig klarte jeg ikke å komme ut av Service Mode, fikk feilkode U210054. Jeg klarte ikke å slette feilkoden.

Da jeg skiftet bremseklosser bak for noen år siden med samme Biltema nullstilllingsverktøy, var det ingen problemer.

Årsaken er antagelig følgende:

Jeg satte bremsene i Service Mode (hørte at elmotorene gikk) og demonterte det ene bremseåket og satt på nye klosser.
Da jeg skulle sette tilbake bremseåket, fikk jeg det ikke på plass.
Årsaken var at jeg hadde glemt å presse tilbake bremsestempelet (idiotisk feil).

Det var antagelig her jeg gjorde feilen, trykte på Service Mode èn gang til.

Etterpå presset jeg bremsestemplet tilbake med Biltema bremsestempelverktøy (191515) og satte på plass bremseåket.
Jeg klarte ikke å komme ut av Service Mode og fikk feilkode U210054.

Jeg har funnet følgende informasjon om feilkoden U210054:
- Control module not configured
- Systemprogramming failures
- Missing calibration

Siden jeg ikke fikk resatt service mode, virket ikke parkeringsbremsen, fikk rød trekant og høy varsellyd når jeg kjørte.

Det endte med at jeg satte bilen inn på Volvo verksted. Det var mistanke om at EPB Control Module måtte skiftes.

Volo gjorde kalibrering av bremsene med VIDA og fikk de ut av service mode (antar at Vida har mye bedre muligheter enn Biltema sitt nullstillingsverktøy). Pris: 671 kroner.

Neste gang kommer jeg også til å bruke Biltema sitt nullstilllingsverktøy, men være litt mer nøye med rekkefølgen på det som skal gjøres.

Jeg er klar over at man kan løsne elmotoren og skru tilbake stempelet, men skruene satt så hardt/var rustet, så jeg fikk de ikke av forrige gang jeg skulle skifte klosser.

Her litt mer info som jeg har funnet, gjelder Passat og EPB:
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... king_Brake

Det står følgende:

Do not perform any of these Basic Settings while the brakes are disassembled!
Opening, closing, function tests, and otherwise cycling the Electronic Parking brakes should only be done with the pads and calipers properly installed on the rotors.

Det anbefales å koble til batterilader for å være sikker på at spenningen ikke blir for lav, kontrollmodulen er følsom for lav spenning.

Info om Biltema sin feilkodeleser (finner den ikke lenger i Biltema katalogen):
15-1364: NULLSTILLINGSVERKTØY FOR
ELEKTRONISK PARKERINGSBREMS (EPB)
http://www.biltema.fi/BiltemaDocuments/ ... 64_man.pdf
Leasing bildäck

Bilen är ju returnerad med vinterdäcken […]

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]