Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hasse77
Hej,jag är i behov av lite råd och hjälp med att finna rätt styrled till min V70.

Vänster inre styrled har börjat att glappa och styrningen känns alldeles för nervös. Jag beslöt mig för att kolla runt på nätet efter både bägge hjulens inre och yttre styrled, för att sedan köpa och besöka min lokala verkstad. Bilias prisförslag hamnade på 9 700 kr; 4 350 för delarna, 3 850 för arbetet och 1500 för hjulinställning.

Att finna rätt inre styrled verkar dock vara krångligare än vad jag först trott, då vi har olika mått bland sortimenten hos e-butikerna och olika exemplar beroende på om man har elektronisk dynamisk/aktiv styrservo. Då min bil inte har sådan styrservo så faller dessa bort, dock kvarstår problemet med att avgöra rätt mått för dessa inre styrled. Så jag undrar om någon här på forumet har införskaffat sig någon billigare och kvalitativ produkt till sin Volvo V70? Helst seriösa fysiska och digitala butiker.

Försök att ta kontakt med kundtjänst för AutoExperten, Bilia och Mekonomen har inte resulterat i något allt för konkret.

AutoExperten har lyft fram en styrled av märket Moog som bör passa till min bil, men intrycket jag fått från nätet är att kvalitén inte är hög. Längden på denna styrled var 335 mm lång. Mekonomens styrled var 297 mm långa och de var osäkra med vilka mått min bil bör ha, de tyckte att jag skulle kontakta Bilia. Bilia kunde plocka fram rätt produkter genom deras system och ange namnen, men de hade inga möjligheter att ta reda på faktiskt fysiska måtten. VO 31451035 (inre) och VO 31302344 (yttre). Efter lite nätsökningar hittade någon Ebay-sida som hävdar i annonsen att original inre styrleden han säljer är 334 mm lång.

På några tyska sidor så finner man måtten 280 mm, 333 mm, en med både längden 313 mm och 334 mm (hur?) och en med längden 297 mm som har kriteriet "power steering only". Vilket borde vara rakt översatt till "för bilar endast med vanlig servostyrning", men vet ej om de istället menar elektronisk, dynamisk eller aktiv sådan. "Standard" var det jag hade enligt AutoExperten, vanlig servostyrning d.v.s.

https://www.rexbo.eu/lemfoerder/axial-j ... 8&at=23471
https://www.autoteilemann.de/p/517016/l ... xialgelenk
https://www.rexbo.eu/febi/axial-joint-t ... 8&at=23471
https://www.skruvat.se/Styrled-inre-P341711.aspx
https://www.skruvat.se/Styrled-inre-P51642.aspx
https://www.autoexperten.se/reservdelar ... -27062857/
av least
Du kan inte mäta på den som sitter på din bil?
Kör in bilen till en gördetsjälv-hall, så kan du lyfta upp bilen och kolla/mäta.
av hasse77
least skrev:Du kan inte mäta på den som sitter på din bil?
Kör in bilen till en gördetsjälv-hall, så kan du lyfta upp bilen och kolla/mäta.
Jag ska se om jag får tid att besöka lokala verkstan kanske, men dessa förkylningar jag lidit av senaste månaden och mekanikern varit utomlands har försenat detta redan alldeles för länge. Återkommer med rapport nästa vecka.

Försöker undvika lokala OKQ8's GDS-hall så gott det går, alltid en massa idioter som ska komma farandes ned för infart/utfarten (trång passage med plats för en bil ned till källaren med "trafikljus") när de har rött ljus. Jag har fastnat 2 gånger mellan bommarna nere i källaren och utgången, mitt i backen när man möter på trafik...
av ERIKRE
Två år gammal tråd och jag har samma bekymmer.

Tror dock det är så här, de artikel nummer Volvo gett dig VO 31451035 (inre) och VO 31302344 (yttre) återfinns på Vparts hemsida och enligt dem är de 335 mm långa. Hos Autodoc finns styrleder med två mått med både längden 313 mm och 334 mm. Jag tror skillnaden (ca 20 mm) här är hur man mäter längden, de längre måttet inkluderar den inre gängen mot styrsnäckan.

Detta är min teori ialla fall!
av RobinH
Väcker en gammal tråd till liv istället för att skapa en ny...
Vilka styrleder gäller egentligen? I VIDA finns de inte alls i reservdelskatalogen :-0
Bilen i fråga: Volvo V70, 2015, D3, D5204T7. 100kw/136hp.
Nu tittar jag på;
Inre styrled vänster/höger: LEMFÖRDER 34001 01, 297 mm
Yttre styrled vänster: LEMFÖRDER 31942 01
Yttre styrled höger: LEMFÖRDER 31943 01

Frågan är alltså om längden 297mm gäller för inre styrleder. Om nån minns när de själva bytt?
av andysson
Testa att chatta med autodoc och ge dom ditt vin-nummer. Då brukar dom kunna reda ut begreppen. Jag beställde första bästa inre och yttre steg på autodoc och rätt skit kom direkt. Måste alltså haft tur :-D
av RobinH
Får försöka fråga och se vad de svarar.
Annars får man väl chansa.
Konstigt att det inte finns i VIDAs reservdelskatalog tycker ja...
andysson skrev: tor 30 jul 2020, 19:29 Testa att chatta med autodoc och ge dom ditt vin-nummer. Då brukar dom kunna reda ut begreppen. Jag beställde första bästa inre och yttre steg på autodoc och rätt skit kom direkt. Måste alltså haft tur :-D
Användarvisningsbild
av Erik Å
Men det är väl bara att gå in hos t.ex. bildelaronline24 och kolla upp om OEM-numren stämmer när du nu har fått VO-numren från Bilia. Flertalet webshoppar brukar lista upp Volvos VO-nummer för alla varianter som de lagerför..
Handlar själv mycket (har en äldre v70 mk1) hos trodo.se. Bra priser men lite långsamma. Samt vparts (snabba) och ibland skruvat eller bildelaronline24
Inre styrleden blir åtkomlig om man lägger på fullt rattutslag, man behöver inte lyfta bilen. Men man får nog plocka loss damasken för att kunna mäta ordentligt.
av RobinH
@Erik Å Tror du blandar ihop trådskaparens inlägg med mitt nu.
Och att frilägga damasken för att mäta sig till rätt längd känns ju lite overkill.
Står bara instansat VOLVO på inre styrstaget vad jag kunde se, om ja inte kollade för dåligt.
Nån här borde väl ha bytt på liknande Volvo och kunde säga på rak arm tänkte jag.

Nu vid närmare titt i VIDA hittade jag under ”642 Styrväxel” - ”Servicesatser styrväxel”.

Kulledssats, höger 31302345
Kulledssats, vänster 31302344

Styrstagssats, sats STD 31280658
Styrstagssats, sats 76.5 mm hastighetsberoende servo 30776425
Styrstagssats, sats 245/40, 245/45 Hastighetsberoende servo 30776255

Antar att denna gäller för normalt utrustade bilar:
Dvs. Längd: 297 mm
Styrstagssats, sats STD 31280658
Bilagor
CD0DE2BF-F8C1-4BE6-9FF8-F6CC76E23EC7.jpeg
CD0DE2BF-F8C1-4BE6-9FF8-F6CC76E23EC7.jpeg (46.9 KiB) Visad 1675 gånger
av RobinH
70€ för komplett till båda sidor (inre+yttre+bälg) (Lemförder) från motointegrator.de.
Samma delar här skulle vart minst 170€.
Och från Volvo några hundralappar till...

Får väl återkomma om längden senare.

..Hänger dessa felkoder ihop på n&ari[…]

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]