Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kanats
Tja.
Är den nån som vet om det går att byta ut en motorvärmare från en bil till en annan.
Min svärfar har smällt sidan på sin S80 -01och har tänkt att köra ut den till skroten.
På bilen så sitter det en motorvärmare och kupévärmare, går det att demontera den och montera den på min Xc90 - 05.
Är det värt? Eller är det olika värmare för olika motorer.
Grymt tacksam för svar
av Xanthopteryx
Kanats skrev:Tja.
Är den nån som vet om det går att byta ut en motorvärmare från en bil till en annan.
Min svärfar har smällt sidan på sin S80 -01och har tänkt att köra ut den till skroten.
På bilen så sitter det en motorvärmare och kupévärmare, går det att demontera den och montera den på min Xc90 - 05.
Är det värt? Eller är det olika värmare för olika motorer.
Grymt tacksam för svar
Vad jag TROR så är det inte värmaren i sig som kostar utan arbetet att riva halva bilen för att montera.
Gör du det själv så kan det helt klart löna sig.
Många gånger är det en sladd från kontakten in till en förgreningsdosa där en sladd fortsätter till kupén och en till värmaren.
Sedan beror sig säkert på vilken modell du har: Slangvärmare, blockvärmare, ...
Är det lätt att komma åt och montera ur? DÅ skulle jag göra det innan den skrotas.

Här kan du se som exempel på hur det kan se ut, och i detta fallet byter du i så fall bara värmepaketet om det inte passar.
https://www.autoexperten.se/uppslagsverk/motorvarmare/

Men som sagt, finns olika märken och varianter så jag kan tänka mig att det är svårt att säga utan att veta vad som sitter i.
av Rådlös
Kan vara värt att känna till: Calix och senare Volvo är samma sak. Det är Calix som tillverkar åt Volvo i Volvos namn. Därför passar lösa delar mellan dom båda märkena om man behöver köpa till någon del. Men som Xanthopteryx säger, det finns olika modeller på årgångar och motormodeller. Men kolla upp först med hjälp av dom monteringsanvisningar som finns bl.a på Volvocars att det passar.
Men jag håller med om att, har du tillgång till bilen och möjlighet, så demontera hela värmarsystemet. Klipp inga kablar! Demontera dom hela och kompletta. Och glöm inte fästplåtar och andra detaljer.
Det finns ett tredje fabrikat också, DEFA. Det passar inte i Calix eller Volvo. Men dom har av konkurrensskäl ofta samma funktioner på enheterna. Därför är det svårt att säga att något är bättre eller sämre än det andra.
Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]

Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]