Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av barcusmrandt
Nån som har sånna diagram som visar vridmoment vid vila varv osv? Vet inte helt vad det heter men ni förstår säkert. Hittar inga nånstans. Skulle gärna haft för s/v90 d5 och t6, och xc90 t8. Gärna också med polestar för att se eventuell skillnad med optimering.
av AndS
Kolla på Polestar, BSR, etc, så hittar du dem. Finns diagram att kolla på före/efter.
av barcusmrandt
Hittar lite på bsr, dock kan jag inte hitta till t8 nånstans. Skulle vara intressant att se hur kraften fördelas. Vad jag förstår levereras inte 407hk med tillhörande vrid maximalt, utan elmotorn används mer för att fylla i tomrummen på nåt sätt. Som sagt, skulle vara intressant att se diagram för att få en bättre förståelse.
Användarvisningsbild
av Volvosmurf
Här är lite moment och effekt kurvor. Letar själv efter kurvor på Polestar, någon som har det? finner inget på deras hemsida.
Bilagor
V90 kurvor1.jpg
V90 kurvor1.jpg (956.46 KiB) Visad 568 gånger
V90 Kurvor2.jpg
V90 Kurvor2.jpg (820.44 KiB) Visad 1318 gånger
av barcusmrandt
Intressant att de inte tagit med elmotor i diagrammet för t8, diagrammet visar samma som t6. Men det är ju det jag undrar över, hur det ser ut när man har en elmotor som driver på bakhjulen separat. Kan man då inte bänka bilen på vanligt sätt och få fram ett sån diagram som visar den kombinerade outputen?
av Jacobsson
för en som inte riktigt har samma utbildningar i bagaget.
Vad exakt får ni ut av det där?
av phantomblot
Jacobsson skrev:för en som inte riktigt har samma utbildningar i bagaget.
Vad exakt får ni ut av det där?
Vrid * rpm * konstant = hestekrefter.

Veldig flate vrid-kurver kan antyde en motor som har stort potensiale for tuning :-) (Alternativt strupt for å spare girkasse :-))

Här sitter den på V70n, antar att det s[…]

Men jag förstår inte riktigt. Kan de in[…]

Nu när dom har tagit bort körlägesr[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. […]