Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
För ett par veckor sedan lät jag byta ut låskistan i ena bakdörren. Det kärvade ibland i mekaniken och dörren blev inte låst. Man fick trycka ner knappen manuellt innan man låste resten av bilen med fjärrkontrollen.
Nu har låset i bakluckan börjat krångla. Men det är tvärtom. Den låser inte upp varje gång som man låser upp bilen. Handtaget fastnar dessutom i "yttre bottenläget". Det går alltså inte tillbaka själv när man släpper det. Man får peta till det så att det går tillbaka till ursprungsläget. Där får man låsa upp bakluckan med det speciella bakluckelåset på fjärrkontrollen/nyckeln. Hittills har det fungerat så i stället. Det har bara krånglat den senaste veckan.
Är det någon annan som har liknande erfarenheter? Bilen är en V70 2.0F -08 som har gått ungefär 12 500 mil.
av Kimmen90
Har liknade problem dock så låser/låser upp utan problem. Men när man skall öppna bagaget måste flärpen tryckas bakåt innan den hakar i. Verkar vara mekaniskt.
Användarvisningsbild
av apersson850
Om handtaget inte rör sig är det väl det vanligaste problemet, att det är trögt helt enkelt. Avhjälps med sånt araberna säljer.
Det är när elfunktionerna dör som det brukar vara jordfel. Då fungerar inte torkare och liknande heller som de ska.
av Rådlös
Jo, men det låser inte upp när jag använder det vanliga centrallåset. Däremot om jag använder den speciella låsknappen för bakluckan.

Bild
Alltså dom båda knapparna överst är Lås och Lås upp. Den till höger är Lås upp. Under den, till höger sitter den som är separat till bakluckan. Det är den undre som bara fungerar när det felar. Därför håller jag inte med om att det skulle vara något elfel.
Och om det saknades olja, varför saknas det då bara i den ena elektroniska funktionen men inte i den andra? Mekaniken är ju densamma i båda fallen.

Jag beklagar den suddiga bilden. Jag har skannat fjärrkontrollen. Inte fotograferat med kamera.
Användarvisningsbild
av apersson850
Tja, lås upp bilen innebär lås upp dörrar och lucka, men öppna inte dem. Bakluckeknappen innebär både lås upp och öppna luckan. Så är det i alla fall på min bil, så där är funktionerna inte lika. Det är kanske där det skiljer.
Men oavsett hur det fungerar är det ju helt självklart att det inte fungerar som det ska om du inte har vårdat låsknappen så den faktiskt rör sig. Börja med det, och se vad som ev. fortfarande inte fungerar när du har ordning på den. Med lite tur är det inte mer som behövs.
av oldtimersmc
Kimmen90 skrev:Har liknade problem dock så låser/låser upp utan problem. Men när man skall öppna bagaget måste flärpen tryckas bakåt innan den hakar i. Verkar vara mekaniskt.

Bara att smörja
av Rådlös
Till apersson850 och ni andra som funderar: Jag har inte elektrisk öppning av bakluckan. Jag måste öppna den för hand.
av oldtimersmc
Rådlös skrev:Till apersson850 och ni andra som funderar: Jag har inte elektrisk öppning av bakluckan. Jag måste öppna den för hand.

bara att smörja, "läppen" hänger sig för att det går trögt efter alla år (rost skit mm) spraya ex 5:56 eller dylikt så kommer det att gå som en dans ex foxtrot
Användarvisningsbild
av apersson850
Hur ska öppnaknappen på din lucka fungera, då, när den fungerar som den ska? Bara upplåsning, eller ska den också öppna luckan på glänt, så det bara är att lyfta den för hand sen?

Tack den har jag. Men behöver veta vilka stif[…]

Re: Motorbyte

söker efter ett motorblock till B4164T2 eller[…]

Blinkande ljus

Gomidda alla. I mode när jag körde iv&a[…]

Motorbyte

Hej, har du eventuellt kvar den rasade motor och i[…]