Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hanzzon
#77531
hej har en 440 turbo som turbon har lågt av på och jag undrar om det är möjligt att reparera den själv
av krang
#79940
hanzzon skrev:hej har en 440 turbo som turbon har lågt av på och jag undrar om det är möjligt att reparera den själv
Normalt sett inte! De är ju ganska vässade prylar. Man kan lämna in dem på renovering men ett utbytes är bättre. Det är rätt mycket bök att ta bort en turbo så man kan lika gärna byta den när man ändå lägger ner tiden.

Några små grejer kan man alltid kolla. På vilket sett har den gått sönder. Tok laddar den eller laddar den inte alls.

Har du tur kanske det bara är wastegate anordningen som rostat ihop om bilen inte använts på länge. Då kan man ta fram 5-56en och spruta på alla rörliga delar till staget och ventilen. och prvköra lite.

Om aggregatet har lagt av helt borde motorn dö så fort du varvarden över tomgång. Är det så?
av hanzzon
#80338
nej det gör den inte när man startar bilen så går ladtrycks mätaren ner i bott (på de vita) o när man gasar åker nålen upp lite
av krang
#80348
hanzzon skrev:nej det gör den inte när man startar bilen så går ladtrycks mätaren ner i bott (på de vita) o när man gasar åker nålen upp lite
Hur är den att köra med?
av hanzzon
#80361
den e ok men har inte kört me den så mycket för den står instäld för rostlagning
av krang
#80959
hanzzon skrev:den e ok men har inte kört me den så mycket för den står instäld för rostlagning
Laddtrycket följer inte alltid med så mycket när man inte belastar. Om man ligger med gasen i botten vid 3000rpm på tvåan så borde den ladda ordentligt. Om turbon inte ger något tryck alls kommer motorn att dö, den suger ingen luft själv. Är det läckage på trycksidan händer samma sak. En turbomotor med trött turboaggregat blir påtagligt slö. Kolla att alla slangar och ventiler sitter som dom ska och fungera.

Om du har mer frågor rekommenderar jag forumet http://www.turboperformanceclub.com/
dom har en ra faq oxå.
av hanzzon
#81704
ok tack för svar
Användarvisningsbild
av boostofta
#82428
om själva turbon sagt upp sig så läcker den i regel olja i avgaserna och då ryker det blåsvart.
Annars brukar ev. fel ligga i laddtrycksregleringen, wastegate, slangar, moduleringsventil eller bypass ventilen (ätercirkulerande "dumpventil")

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?

Volvo v60 t3

Hej Idag hände någonting riktigt konsti[…]

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]