Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Harrysson
Hej

Har en xc70 D5 Automat 2007 med Sterio HU650 och parkeringshjälp, I helgen så började stereon att krångla, kommer inte ut något ljud till högtalaren har testat CD/Radio samt Iphone koppling så är på samtliga ljudkällor, samt parkeringshjälpen funkar inte heller om inte ljudet funkar i stereon.

Ibland kan stereon hoppa i gång någon sekund och sen bli knäpptyst igen, ljudvolymen kan variera kraftigt när den hoppar igång från jätte lågt till jätte högt

Finns några gånger sterion/parkeringshjälpen funkar

Ljudet/parkeingshjälpen funkar när bilen står still och lägger i backen och då tänds det att parkeringshälpen är aktiverad men börjar den rulla så slutar båda att funka

När bilen har körts mer än 20-30 minuter så hoppar stereon igång så länge man inte backar.

Vad jag har gjort är att koppla in Vida och kollat efter felkoder finns inga felkoder, samt alla sensorer är okej. Känns som det är glapp någon stans men vart ska man börja felsöka? Kan det vara växelreglaget?
Bortsett från det du säger om att ljudet från parkeringshjälpen finns där med backen i så länge du inte backar tycker jag det låter som ett internt, intermittent, kanske värmerelaterat fel i HUn eller slutsteget (om du har separat sådant). Alltså: Är du säker på att ljudet alltid, inte bara ibland, funkar i det specialfall jag pekade på?

Om problemet har något med parkeringshjälpen att göra borde du för övrigt kunna testa genom att tillfälligt koppla ur alla anslutningar till PAM så att andra enheter inte längre känner av den.
Bilen är utrustad med high performance paketet och har slutsteget samt Volvos inbyggda bas baljan i bak. Men börjar att koppla ur styrboxen till parkeringshjälpen och se om det blir någon skillnad. Måste tillägga att texten parkeringshjälp aktiverad inte alltid kommer upp när jag lägger i backen= ljudet hoppar inte alltid igång när backen är i men känns som den hoppar igång fler gånger när växeln ligger i R än när den ligger i D men kan vara slumpen.

Kan man köra stereon utan ha det inbyggda steget om man ska gå till nästa nivå på felsökningen efter styrboxen?

Angående ljudet så tycker jag inte det finns någon rödtråd i felet utan känns att den bara funkar sporadiskt därav jag trodde det var något glapp.
Om jag minns rätt har HU650 (i motsats till HU850) inbyggd förstärkare (HU850 har det bara för centern). Alltså borde man kunna köra direkt på högtalarna. Däremot vet jag inte hur lätt det är att testa och hur säkert testet blir. Det borde rimligen vara en annan utgång på stereon man använder när man kör direkt på högtalarna än när man kör via steget och det skulle ju kunna vara vid utgången felet sitter. Det borde rimligen gå att mäta om signalen från den lågnivåutgång du nu rimligen använder är OK eller inte och om det därför är HUn eller steget man bör misstänka i första hand. Jag har aldrig haft anledning att intresserar mig för hur man mäter upp stereoprylar men förhoppningsvis vet någon annan här mer om den saken. Skulle också kunna tänka mig att affärer/verkstäder som sysslar specifikt med billjud också skulle kunna hjälpa till med råd eller dåd här.

När det gäller glapp: Ja glapp i någon form handlar det sannolikt om. Men glappet kan mycket väl vara internt (t.ex. en sprucken lödning eller defekt komponent) i HUn eller steget. Jag skulle nog i första hand tippa på det. Men det är bara en gissning baserad på att de flesta tidigare trådar om liknande problem jag sett visat sig bero på komponentfel snarare än fel i yttre kablage.
VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]

Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]

Har du provtryckt motorn?