Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av M1ch43l
Hej Volvovänner!

Min son lånade min gamla volvo V70 (2001) och jag misstänker att han körde lite för hårt med den :(

Hur som helst så efter det så varnar bilen att den inte får upp oljetrycket plus att den låter illa. (se länk)

Jag tömde den under helgen på olja och fyllde på biltemas rengöringsolja i hopp om att
något igensatt skulle lossna dock utan lyckat resultat.

Några förslag på vad man ska kolla härnäst? Tips på vad det kan vara för fel?

Tack på förhand!

Michael
Användarvisningsbild
av jaun
Låter det inte lite som misständning och extra illa när AC:n startar?

Kanske värt att prova dra ur en kontakt i taget på tändspolarna och kontrollera att det verkligen har en effekt?

Ingen VIDA tillgänglig antar ja...
av M1ch43l
>Kanske värt att prova dra ur en kontakt i taget på tändspolarna och kontrollera att det verkligen har en effekt?

Kan prova det...men är inte problemet att oljan inte cirkulerar runt? och får upp trycket? dvs nåt är igensatt?

Funderar på tömma den på olja ikväll och ev kolla filtret.

>Ingen VIDA tillgänglig antar ja...

Nej, Har bara en väldigt basic felkodsläsare (MS509 MaxiScan) och då jag läste felkoderna så fick jag bara

P0130 "O2 Sensor Circuit", Bank1 Sensor1
P0032 "Heater control cicuit high" Bank1 Sensor1

Så jag tror inte det är relaterat?
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Det låter som ett klassiskt lagerhaveri, kan ju vara något ramlager eller vevstakslager.
Vid misständning skakar motorn ganska ordentligt och inte knackar det så heller, samt att felkod borde ha satts för det
av rid54
Det låter som vevlagerknack, dvs att ett eller flera vevlager har fått skador. Att inte oljetrycket kommer upp ordentligt som det är nu, beror troligen på att det glappar såpass att oljan helt enkelt slinker ur lagren, dvs det bygger inte upp nåt tryck (inte tillräckligt iallafall). Hur problemet uppstod från början är svårt att säga. Att det blir igentäppt kanske händer på Volvomotorer, men det är inte en standardorsak, ofta handlar det om övervarv eller låg oljenivå så att smörjningen blir lite dålig och att lagren tar skada. Det man kan göra är ju att tappa ur oljan, hälla i en tjock olja (typ 20W/50) och se om det blir oljetryck vid kall motor - då funkar ju pumpandet i alla fall. Sen vet jag inte om man kommer åt att byta vevlagren utan att lyfta ur motorn, annars är det inte en omöjlig uppgift och borde inte vara så dyrt. Men har man kört omkring med lågt tryck kan ju även kammar, lyftare etc ha fått stryk.
Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]

Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]