Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DanielXC
Hej alla grymma "jag rullare"

Jag är och har varit en trogen läsare av detta forum i över ett decennium. Nu till mitt första inlägg :)

Behöver era goda råd över en kommande bilaffär. Har kommit över en XC90 tillverkad juni 2014 (sista exet tillverkades 11:e juli 2014). Bilen i sig är pedantskött, en ägare. Finns inte en enda synlig skada/repa att klaga på. Den är i princip fullutrustad, rullat 2000mil. Pris 340 000.

Jag gillar modellen skarpt, familjen behöver en stor bil. Nu till det jag behöver, era råd. Är det värt priset för denna bil, 340' är mycket pengar (speciellt för en tre år gammal bil). Det finns ju nya bilar jag kan få för denna summa.

Tack på förhand!
av andersuw
Välkommen till den synliga delen av forumkretsen. :D

Vad det är rimligt att betala för den bil du är intresserad av tror jag dock du kan få bäst grepp om genom att själv titta på vad motsvarande bilar annonseras ut för på diverse internetsajter, t.ex. blocket. Sedan får man ta med i beräkningen att de kanske inte säljs för fullt lika mycket som de annonseras för. Det finns ju också diverse bilvärderingstjänster på nätet som du kan utnyttja.

När du vet på ett ungefär vad du borde betala är det helt upp till dig om du tycker att det är värt pengarna i jämförelse med andra bilalternativ.
av DanielXC
Ska förtydligas att jag tycker priset ligger hyfsat rätt.

Men det jag behöver lite råd kring är om jag är dum som köper en tre år gammal bil för denna summa pengar.
av andersuw
Om du redan kollat att priset ligger rätt i förhållande till marknadsläget är det ju som sagt helt upp till dig själv att avgöra om detta är bilen för dig eller om det finns bättre alternativ för samma eller mindre pengar.

Vad är din kravspecifikation? Och vad gör att du lutar åt en XC90 av den gamla modellen givet den specifikationen?

Och vad är det för övrigt för drivlina i bilen du kikar på? Motor, växellåda, FWD (om det nu finns till XC90) eller AWD?
av Schmoyoho
Om du har stort affektionsvärde för bilen och planerar behålla den länge så tycker jag det känns rimligt. I annat fall tycker jag det inte är en merit att bilen är en av de sista t.ex. Personligen skulle jag satsa på en något år äldre bil och helt enkelt spara mellanskillnaden i inköpspris. Eller rentav köpa en nyare XC90 V8? Vet inte vad t.ex en MY10 kostar men mellanskillnaden skulle antagligen räcka till en facelift och många liter bensin.

Jag är också svag för gamla XC90 än idag men efter att ha suttit in mig i P3-bilarna (t.ex V70 2008-2016) så känns XC90 lite daterad tyvärr. Kika på en XC70 om du inte har krav på sjusitsigt.
Startproblem V70

Hej! Jag har en Volvo v70 -10 D5 som har gåt[…]

Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]