Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av daekol
Tja!

Nyss gjort ett oljebyte på min V70 2,4D. Efter att ha ägt Saab i 8 år och alltid servat den själv var ju detta en pärs! Det började inte så bra i alla fall. Upptäckte att jag inte hade rätt storlek på hylsa till oljefilterkåpan, så fick ju börja med att åka iväg och införskaffa mig en 36mm hylsa. Kommer hem och känner mig nöjd över att jag nu äntligen har rätt hylsa. Nu kommer nästa problem, letar efter någonstans att lyfta bilen i framvagnen och helst i mitten framtill för att enkelt kunna smälla dit pallbockarna på sidan av bilen i lyftpunkterna där. Hittar en tvärgående balk som verkar stabil så den beslutar jag mig för att lyfta i. Ja den är ju inte helt rak längre, den blev lite böjd och textil/plasten under sprack ju lite runtom där också. :oops:

Inte bra att man stressar igenom sånt här men bor man strax utanför borås vet man aldrig när regnet kommer så man vill ju skynda sig då man saknar carport/garage och endast har himlen som tak. :lol: Såg sen att det fanns utmärkta lyftpunkter i motorramen som jag kunde använt mig utav, alltid bra att vara efterklok. Efter att tillslut fått bilen att stå på pallbockar och muttrat lite på mig själv så börjar jag tömma ut oljan och det är nu jag också insett att det verkar vara nåt mindre oljeläckage någonstans ifrån men jag kunde inte finna källan till läckan så det kan ju vara gammalt också. Hur som helst bifogar jag en bild på detta längre ner! Blev väldigt imponerad över att jag inte kunde finna minsta metallspån i oljan efter att ha tömt ut den, metallspån var mer eller mindre standard i min gamla 9-5 vid oljebyten. Där bytte jag dessutom oljan efter max 1000 mil men trots det var det alltid fúllt med metallspån kvar i spilloljan. Oljan i Volvon misstänker jag har rullat med i 3500 mil och sen 12/12-15 om man skall tro serviceboken. Bilhandlaren jag köpte bilen av påstod att dom gjort en service men jag var väldigt skeptiskt, speciellt med tanke på hur svart denna oljan var som kom ut.

Det misstänkta oljeläckaget jag såg var ifrån turbohållet verkar det som, tryckslangen ifrån turbon -> intercoolern hade en mindre mängd olja på sig på utsidan men jag kunde inte se varifrån den kommer. Funderar på om det kanske har tryckt ur sig ifrån skarvarna?

Åter till mitt oljebyte, efter att ha tömt ur all olja var det bara på med ny packning till pluggen och skruva in den med väldigt liten kraft för att inte förstöra gängorna i tråget.

Sen dags för oljefilterbytet. Här uppstod problem, jag hade ju varit så duktigt och handlat en hylsa som passade, vad jag inte upptäckte var ju att hylsan var 3/4" (tror jag?) och jag endast har adaptrar för 1/2". :-(O) Så det var ju bara att börja riva runt i källaren och försöka hitta något vettigt men det enda jag hittade var "Jürgen" (STORA polygripen). Den fick duga även om den tyvärr skrapade bort lite material där hylsan är tänkt att sitta, så får troligtvis införskaffa en ny kåpa inför nästa oljebyte OCH en 3/4" adapter. :lol:

Att fylla oljan var lite speciellt, för oljestickan sitter ju riktigt dumt till och efter att ha fått upp olja till ungefär halva stickan så var det dags att provstarta bilen. Motorn knackade på som aldrig förr och jag kände mig ganska klar. :-)-)

Sen insåg jag att jag kollat oljan när bilen stod på pallbockarna så mätningen blev ju inte när bilen står plant så jag kände mig tvungen att kolla när bilen stod plant också och då var det närmare min-strecket på stickan så kommer få fylla på lite till, tur att jag köpte 7L dyr Castrol-olja. Trots att det står i boken att det är 6L och det är 6L jag fyllt på nu. Det var dessutom inte överfyllt innan för den digitala oljestickan visade på fyllnadsnivå 3 av 5. Märkligt det där. Sen är ju den digitala stickan helt värdelös att gå efter just nu för den visar fortfarande fyllnadsnivå 3, vill minnas att jag läst att den först ger ett riktigt värde efter 30km körning.

Nu kommer bilden vart den misstänkta läckan är (Stor bild):
http://fuskbugg.se/file/6uuoRG/IMG_0725.jpg

Det som är inringat i gult är vad jag tror motorolja och det som är rött är troligtvis växellådsolja gissningsvis eftersom att det är under växellådan. :)
Eftersom att jag inte sett att det droppar olja någonstans så är jag inte jätteorolig men kan ändå vara bra att veta om det finns något ställe på 5cyl diesel där det vanligen läcker. Bjuder på min "roman" ovan, blev rätt mycket text. :lol:
Det kommer alltid ut någon droppe olja från vevhusventilationen och den följer med luftströmmen turbo-intercooler-insug.

Det kryper alltid ut lit olja i skarvarna, det är ju bara plaströr så man kan inte dra så hårt att det blir 100% tätt, då är det risk plaströren går åt helvete.
VolvoB20 skrev:Det kommer alltid ut någon droppe olja från vevhusventilationen och den följer med luftströmmen turbo-intercooler-insug.

Det kryper alltid ut lit olja i skarvarna, det är ju bara plaströr så man kan inte dra så hårt att det blir 100% tätt, då är det risk plaströren går åt helvete.
Som jag misstänkte då. :) Är lite osäker bara på oljan under lådan. Är väl vanlig röd ATF som finns i? Oljan under lådan var svart och inte minsta spår av rött.

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]

Den stora annons-tråden

Nästan så man undrar om ägaren &a[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Finns inga balansaxlar på D3 VEA i V40.

Trasig pump? Rapsolja?

Nu så! Värmepaketet är äntli[…]