frasse4 skrev:Min erfarenhet är att volvos rödblockare generellt drar väldigt lite olja.
Håller med dig, ytterst ovanligt att jag fyller mellan servicarna på min B234F (runt 45000 mil), men jag byter ganska ofta (en gång om året c:a 500 mil)
frasse4 skrev:Startar man en bil som drar olja brukar man ju känna en oljelukt och ibland ett blått moln när man startar. Men det märks tydligast när motorn är kall. Men jag blir alltid misstänksam om bilen är varmkörd när man kommer och tittar...
Är motorn varm "tar" katalysatorn oljan till ganska stor del så ska man kolla det så får motorn vara kall.
En jobbarkompis äldre bror (på mitt första jobb) hade en Simca Vedette (sen -50-talsmodell) med Fords lilla sidventils V8. Han hade stora problem att starta den, ofta var det att dra igång den eller 12V batteri som hjälp. Men motorn "gick som en dröm" bara "viskade" när den gick på tomgång (som bara en sidventills V8 kan göra). Vi tog kompressionsprov på den, 0 kg i alla cylindrar (något enstaka hg på någon) och han tog bilen till en bilhandlare och visade upp den (ordentligt varmkörd) och bytte till sig en några år gammal Volvo PV-63-a. Handlaren ville provköra och den startade (för en gångs skull) och han kom tillbaka och berömde den fina motorn och affären var klar. 2 dagar efter ringde en väldigt arg bilhandlare, men kompisens brorsa höll masken och "
hade aldrig märkt något". PV-n körde han sedan med i många år.........