Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bilman
Stötte på flera 940 med oljan under strecket! Vad är orsaken att motorn dricker olja? Törs man köpa en beg. när det fattas minst en liter olja? Om det har pågått länge ( och hur ska man veta det, säljaren säger inte alltid sanningen) blir det renovering/motorbyte? Blir det skador på cylindrar, rörliga delar, turbo mm, Eller räcker det med att det fylls på när det fattas och hur länge håller en sådan lösning? Tack för tips!
av Rådlös
När den drar en liter olja var och varannan gång du tankar t.ex beror ju på att motorn är sliten eller att det läcker ut olja.
Hur vet man när man är spekulant på en bil att den drar olja? Om avgasröken är blå eller ibland även svart, är det ett tecken på att allt inte står rätt till. Vill man vara mer övertygad och säker kan man göra ett kompressionsprov. Provet säger bara i och för sig att cylindrarna är otäta, men det ger ju följdproblem med t.ex ökad oljeförbrukning bl.a.

Egentligen är det ju så att det finns så gott om köpeobjekt så att man skall inte behöva befatta sig med en bil som är det allra minsta misstänkt och har oklar status. Och vägmätare går att skruva tillbaka. Kolla upp med bilregistret på dom senaste besiktningarna hur långt bilen hade gått då. Och godta inga mystiska eller krystade bortförklaringar.
av Malmstroem
Kör du en bil med för lite olja tar den skada. Frågan är bara hur mycket. Jag känner de som fått byta motor p.g.a. det. En dyr läxa för att lära sig att kontrollera oljenivån.

Har du tur har inga allvarliga problem uppstått, men jag skulle inte köpa en bil där det fattades en liter olja. Det finns alldeles för många andra begagnade bilar att välja istället.
Användarvisningsbild
av lennarte
Alla motorer tar olja, mer eller mindre. Kan du köra mellan servicearna utan att det syns någon minskning på stickan är det för att oljan är mer eller mindre utspädd med bensin/diesel, kondens och diverse föroreningar från förbränningen. Det är ju därför man ska byta oljan, annars hade man inte behövt byta den.
En bil som ska säljas är det ju inte intressant att göra service på, om det inte är ägaren man handlar med.
Vad gäller nivån på stickan har ju fabrikanten satt min. nivå med god marginal, om man nu inte kör som en "blådåre" så oljan har överhettats. Men det kan oljan vi full nivå också bli om den varit med i många, många mil.
Användarvisningsbild
av frasse4
Min erfarenhet är att volvos rödblockare generellt drar väldigt lite olja. Jag har haft och kört flera 30000+ mil som aldrig behöver fyllas på något mellan service. Det är väl snarare senare vitblockare 5- och 6-cyl som fick problem med oljeförbrukning när det kom upp i mil. Ofta inget fel på motorn, men de hade stora problem med vevhusventilationen i alla fall på de tidiga årgångarna.

Audi som haft problem med oljeförbrukning på nyare bensinare har ju sagt att upp till 1l / 1000 km är normal förbrukning, dvs. man får fylla 10-15 l mellan service. :roll:

Startar man en bil som drar olja brukar man ju känna en oljelukt och ibland ett blått moln när man startar. Men det märks tydligast när motorn är kall. Men jag blir alltid misstänksam om bilen är varmkörd när man kommer och tittar...
Användarvisningsbild
av lennarte
frasse4 skrev:Min erfarenhet är att volvos rödblockare generellt drar väldigt lite olja.
Håller med dig, ytterst ovanligt att jag fyller mellan servicarna på min B234F (runt 45000 mil), men jag byter ganska ofta (en gång om året c:a 500 mil)
frasse4 skrev:Startar man en bil som drar olja brukar man ju känna en oljelukt och ibland ett blått moln när man startar. Men det märks tydligast när motorn är kall. Men jag blir alltid misstänksam om bilen är varmkörd när man kommer och tittar...
Är motorn varm "tar" katalysatorn oljan till ganska stor del så ska man kolla det så får motorn vara kall.
En jobbarkompis äldre bror (på mitt första jobb) hade en Simca Vedette (sen -50-talsmodell) med Fords lilla sidventils V8. Han hade stora problem att starta den, ofta var det att dra igång den eller 12V batteri som hjälp. Men motorn "gick som en dröm" bara "viskade" när den gick på tomgång (som bara en sidventills V8 kan göra). Vi tog kompressionsprov på den, 0 kg i alla cylindrar (något enstaka hg på någon) och han tog bilen till en bilhandlare och visade upp den (ordentligt varmkörd) och bytte till sig en några år gammal Volvo PV-63-a. Handlaren ville provköra och den startade (för en gångs skull) och han kom tillbaka och berömde den fina motorn och affären var klar. 2 dagar efter ringde en väldigt arg bilhandlare, men kompisens brorsa höll masken och "hade aldrig märkt något". PV-n körde han sedan med i många år.........
av rid54
Det är ju mest oljetrycket det hänger på. Att nivån ligger under mitten av nivåfältet är inte skadligt i sig självt, men om man kör omkring och oljetryckvarningen blinkar, så är man risigt ute - då är det mer tur än skicklighet om motorn klarar sig. Och med en bil man spekulerar på är det ju inte lätt att veta hur länge man kört med låg nivå, dvs har motorn druckit en liter sedan igår eller har ingen kollat läget de senaste 500 milen... Kör motorn ordentligt varm, hör hur den låter, kolla avgaserna om man varvar lite och vid motorbroms och försäkra dig om att oljetrycklampan tänds när motorn står och slocknar och inte tänds vid tomgångsvarv (varm motor).

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]