Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla,

Nu går man i väntans tider. Har beställt en ny V70 D5 automat, svart metallic, Summum-paketet och lite annat lulllull :).
Preliminär leverans v5, en av de sista som tillverkas. Går ej att beställa länge, nu är det classic som gäller.

Nu till min fråga: Volvo har ju ett ny handsfreetillbehör som kör blåtand. Ett rätt nytt tillbehör vad jag förstår. Är det någon av er som har koll på detta tillbehör? Fungerar det bra? Ingen display någonstans väl? Det verkar ju rätt smidigt, inte ens behöva ta upp telefonen, bara sätta den i handsfree bluetooth-läge. Dessutom så kan fler än jag använda handsfree om t ex min sambo kör (när man nu inte har hållare och sånt).

Vill gärna ha lite info om detta tillbehör då det inte står så mycket i tillbehörsbroschyren.

God fortsättning alla!
av Frigge
Problemet med Blåtand är kompabiliteten mellan enheter.
Personligen skulle jag ju välja en Blåtand av det märket jag har på telefonen för bästa kompabilitet. Volvos blåtand är Motorola och har visat sig ha en något begränsad kompabilitet.
Ett alternativ är ju en "vanlig" Blåtandshandsfree, fördelen med den är ju att du har högtalaren i örat vilket ger bättre ljud och sekretess på samma gång, personligen är jag inte mycket för h-free i bil då jag ofta vill prata UTAN att dom andra i bilen hör samtalet.
av NCR
Jag löste "problemet" genom att skaffa en flyttbar navigator med inbyggd bluetooth, en Mio C710. Fungerar klockrent och kostar knappt nåt i jämförelse med Volvo orginal.
av Frigge
NCR skrev:Jag löste "problemet" genom att skaffa en flyttbar navigator med inbyggd bluetooth, en Mio C710. Fungerar klockrent och kostar knappt nåt i jämförelse med Volvo orginal.
Hade en sån jag med ett tag, tyckte dock inte att BT-delen var mycket att hurra för. Ljudet hos båda parterna var inget vidare i motorvägsfart. Står man still eller åker 70/90 väg fungerade det dock skapligt.
av NCR
Frigge skrev:
NCR skrev:Jag löste "problemet" genom att skaffa en flyttbar navigator med inbyggd bluetooth, en Mio C710. Fungerar klockrent och kostar knappt nåt i jämförelse med Volvo orginal.
Hade en sån jag med ett tag, tyckte dock inte att BT-delen var mycket att hurra för. Ljudet hos båda parterna var inget vidare i motorvägsfart. Står man still eller åker 70/90 väg fungerade det dock skapligt.
Jo, men så är ju bluetooth ganska dåligt rakt igenom. Burkigt ljud, klipper lite ibland osv, och det spelar ingen som helst roll vilket märke av sändare man väljer, det är själva standarden som är dålig. Så med det i åtanke tycker jag fortfarande att man får mer för pengarna om man väljer nåt annat än Volvo orginal.
av Frigge
NCR skrev:
Frigge skrev:
Jo, men så är ju bluetooth ganska dåligt rakt igenom. Burkigt ljud, klipper lite ibland osv, och det spelar ingen som helst roll vilket märke av sändare man väljer, det är själva standarden som är dålig. Så med det i åtanke tycker jag fortfarande att man får mer för pengarna om man väljer nåt annat än Volvo orginal.
Jag har bla ett SonyEricsson HBH-610a som fungerar klockrent ihop med min P990i (även med min Nokia N70), ljudet är suveränt i båda riktningarna så dom erfarenheterna delar jag inte riktigt med dig.
lirsa skrev: Nu till min fråga: Volvo har ju ett ny handsfreetillbehör som kör blåtand. Ett rätt nytt tillbehör vad jag förstår. Är det någon av er som har koll på detta tillbehör? Fungerar det bra? Ingen display någonstans väl? Det verkar ju rätt smidigt, inte ens behöva ta upp telefonen, bara sätta den i handsfree bluetooth-läge. Dessutom så kan fler än jag använda handsfree om t ex min sambo kör (när man nu inte har hållare och sånt).
Har satt i den i min S80. Funkar bra tillsammans med min SE Z800. Ingen display till min (-00) fast enl. broshyren så skulle det komma upp i meddelande panelen på bilen när någon ringer.. Gäller kanske bara -06 ->.. Att ringa från röstmärkena man har i mobilen funkar oclkså helt ok.

Enda som man kanske blir lite irriterad på (men det gäller ju nästan alla HF) är röststyrningen.. Man får inte ha namn som likar varandra för mycket.. Sen verkar den ha en egenhet att när man ringer nummer med DTMF i mobilen, så klipper han samtalet via HF.. F.ö. är den helt ok. SE Handsfree har ju display och "ratt" för styrningen av mobilen, men tyckte inte att det såg snyggt ut att sätta in så mycket "pryttlar" i bilen :)

Du kan har upp till 4 mobiler kopplade till HF..
Användarvisningsbild
av bduren
Hej
Jag har en Volvo Bluetooth i min XC70.
Den fungerar bra. Bra ljud och enkel hantering.
Jag har en Nokia 6680. Vi använder också Ericsson 750i, Nokia 6600 och Nokia 6131. Alla fungerar perfekt med denna Bluetooth.

Den fungerar med röststyrning både från telefonen och den inbyggda nummerlistan.

Dock har jag satt in min gamla hållare så jag får laddning och extern antenn.
Jag tycker det är lite trist att behöva ha en cigg-laddare i en bil för över 400'.

I min gamla bil -06 av ett annat svenskt märke hade jag också en Bluetooth. Nokia orginal med hållare. För att inte radion skulle bryta när man slog numret fick jag skapa en speciell profil i telefonen som aktiverades när mobilen anslöt. I profilen stängde jag av tangenttonerna.

Om jag ska klaga på någon är det installationen. Den sitter inte riktigt fast, det verkar som den är fastsatt med något dubbelhäftande som ger vika när man trycker på volymknapparna.

Jag kan varmt rekommendera denna i alla fall

/Björn
Användarvisningsbild
av CarMan
den blåtanden du kan få i din bil har hög kompatibilitet, jag har ingen kund sominte kan andvända sin telefon i den.
alla jag pratar med är mycket nöjd med den.
den är röst styrd & pratar inte svenska.
det lilla jag testat så funkar den mycket bra
av Frigge
Nu blev jag lite förvånad faktiskt :roll:
Jag har ju själv inte testat den men fått en hel del synpunkter på just
kompabiliteten i den, att den inte är riktigt 100. Men av döma av inläggen här verkar det ju inte vara så farligt.
V60 D4 MY15 - till verkstad

Funderar på att tillfälligt ta ur s&a[…]

HVO 100

Effektiv förbränning vet jag inte men de[…]

Det som är kvar o byta nu innan byte av styrv[…]

Få fart på styrservon

Funkade inte