Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Funderar på hur mycket ni andra som åker XC70 D5 har i förbrukning.

Min 2010a med automatlåda och fyrhjulsdrift drar enligt färddatorn ca 0,82 i genomsnitt, verklig förbrukning räknat litrarna på milen. 0,95-1,05
17" 235/55-17" Continental friktionsdäck

Räknat nu vintertid eller "svensk sommar" ca 4 grader, kör dieselvärmaren varje morgon, extravärmare i autoläge, kör merparten landsväg och förhållandevis lugnt.

Hur som så ligger jag låångt från de 0,75 bilen skall dra enligt spec. Kan verkligen värmaren påverka så mycket? Min Webasto dieselvärmare i båten drar ju nästan ingenting trotts att jag använder den ofta och under mycket längre stunder än bilens ca 40 värmarminuter.

Så lite kul att se vad ni andra upplever, ångrar mig helt klart att jag inte köpte en T6a eller 3,2a då får man ju lite känsla för soppapengen också :)
Enligt färddatorn, som ju brukar vara lite optimistisk om hur snålt det går, ligger snittet på min bil just nu på 0,72 l/mil. Då är det en 2012:a, D5 (230 hk) med automat och AWD. I snitt dras släp åtminstone någon sträcka en gång i veckan.
Enligt samma färddator går det att åka landsväg på ungefär 0,6 l/mil, men då får man anstränga sig.

Färddatorn har inte varit nollställd på åtskilliga hundra mil, så det är så mycket genomsnitt det kan bli.
Derank skrev:runt litern skulle jag säga, om du drar ett snitt på 1år

Sedan finns de de som TROR att deras D5or drar 0,50, men glöm det.
Till 0.5 lyckas jag inte komma, Men till 0.52 har jag lyckats komma, men då får man inte köra över 90 km/h och köra extremt jämt utan acc eller onödiga inbromsningar. Då kan man köra över 120 mil på en tank

0.7 vid vanlig jobb-pendling 6-7 km till jobbet.

Om man kör som Fittipaldi och drar till rödgränsen på alla växlar kan man dubbla förbrukningen och nå 1.0 l/m

Detta är inget jag tror. utan vad jag mätt vid pump-
V70 D4 FWD 8-aut MY 16

0.703 vid pumpen på 2700mil (loggar alla tankningar/mätarställning via app).

235/40/18 på sommaren och 225/55/15 på vintern.
dfagersten skrev: Min 2010a med automatlåda och fyrhjulsdrift drar enligt färddatorn ca 0,82 i genomsnitt, verklig förbrukning räknat litrarna på milen. 0,95-1,05
17" 235/55-17" Continental friktionsdäck

Räknat nu vintertid eller "svensk sommar" ca 4 grader, kör dieselvärmaren varje morgon, extravärmare i autoläge, kör merparten landsväg och förhållandevis lugnt.

Hur som så ligger jag låångt från de 0,75 bilen skall dra enligt spec. Kan verkligen värmaren påverka så mycket? Min Webasto dieselvärmare i båten drar ju nästan ingenting trotts att jag använder den ofta och under mycket längre stunder än bilens ca 40 värmarminuter.

Så lite kul att se vad ni andra upplever, ångrar mig helt klart att jag inte köpte en T6a eller 3,2a då får man ju lite känsla för soppapengen också :)
Kör du 2-3 mil till jobbet så kan ju värmaren som kan drar 0.6 liter per timme göra att totala förbrukningen ökar med 25% om du kör den 40 min innan avfärd och automatiskt under resan.
MY 12 XC70 D5 AWD aut mellan 0,7 och 0,85 på vintern med värmaren i läge aut och i stort sett värmare vid varje start.
Min förra XV70 MY 09 D5 man låg ca decilitern lägre

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]

Den stora annons-tråden

Nästan så man undrar om ägaren &a[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Finns inga balansaxlar på D3 VEA i V40.

Trasig pump? Rapsolja?

Nu så! Värmepaketet är äntli[…]