Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Såg att jag skulle behöva byta en av slangarna till oljekylaren. Tänkt kolla om någon har koll på vilken typ av slang jag ska ha och om ni vet vilken storlek den ska ha för att passa? Yttermåtten på slangen är 25mm ungefär.

Tänkte byta den isamband med oljebyte. Läste att man måste töma både motorolja och kylvätskan för att göra de men e de nå mer jag bör tänka på?
Ni får gärna dela en länk eller liknade på vilken slang jag ska ha på typ mekonomen eller liknande.

Jag har en Volvo V70 -02
Bilagor
IMG_0152.JPG
IMG_0152.JPG (1.5 MiB) Visad 1676 gånger
IMG_0151.JPG
IMG_0151.JPG (1.37 MiB) Visad 1670 gånger
Hej Nickenicke,

Med tanke på hur kraftiga böjar det är på slangen så är jag ganska säker på att du inte kan ersätta den med en slang som du köper på löpmeter. Med andra ord är det Volvo/pirat/skroten som gäller.

Ps. Denna forumsdel är för V70 från 2008 (V70II), din modell heter på Volvospråk V70N.
av Cox
Varför skulle du behöva tömma oljan, för att byta ut den där kylarslangen ?
Enklast är om du köper orginalslang och sedan kapar till den så du får dit motorvärmaren igen.
Variosboy skrev:Hej Nickenicke,

Med tanke på hur kraftiga böjar det är på slangen så är jag ganska säker på att du inte kan ersätta den med en slang som du köper på löpmeter. Med andra ord är det Volvo/pirat/skroten som gäller.

Ps. Denna forumsdel är för V70 från 2008 (V70II), din modell heter på Volvospråk V70N.

Ja jävlar fel forum. Sorry måste tryckt på fel.
Har tänkt att fixa till så de inte behöver va den börjen på slangen.
Men ska jag tänka att den ska vara vävd och oljebeständig och tåla minst 100 grader i värme. Men hur e de med trycket hur många bar ska den klara?
Cox skrev:Varför skulle du behöva tömma oljan, för att byta ut den där kylarslangen ?
Enklast är om du köper orginalslang och sedan kapar till den så du får dit motorvärmaren igen.
Nej de va bara de jag läste i haynesboken. Där stod de att man skulle tömma både olja och kylvätska. Hur som så ska jag ändå byta olja vid samma tillfälle. :)
Är det någon sorts värmeväxlare för olja och kylarvätska? För jag har trott att de enda oljekylarna volvo använt varit till automatlådorna.

Råkade iallafall ha VIDA öppet så jag tog en skärmdump. Slog på en 2,4 sugmotor men slangarna 3 och 4 verkar vid en snabb referenssökning vara samma för både sug och turbo.

https://www.dropbox.com/s/jagbgnnzkkf3r ... 5.png?dl=0
Schmoyoho skrev:Är det någon sorts värmeväxlare för olja och kylarvätska? För jag har trott att de enda oljekylarna volvo använt varit till automatlådorna.

Råkade iallafall ha VIDA öppet så jag tog en skärmdump. Slog på en 2,4 sugmotor men slangarna 3 och 4 verkar vid en snabb referenssökning vara samma för både sug och turbo.

https://www.dropbox.com/s/jagbgnnzkkf3r ... 5.png?dl=0
Jag kan ju inte så överdrivet om bilar men enligt min älskade haynesbok så heter den bara Oljekyl och om man ska byta packningarna mellan den och oljesump/tråg så måste man töma både kylarvätskan och motorolja. Så den har ju inget med min växellåda att göra? Har ju manuell växellåda. Och turbo är de inte på min heller.

Om om jag ska köpa slang till de där. Vad tror du då att jag ska tänka på. Att den ska tåla värme och olja har jag fattat men vad tror du om trycket. Hur många bar?

Mvh Nicke
Ehhhh...
Det är Volvos vanliga slangvärmare för våran fina vinter.
Sen brukar det sitta en kontaktvärmare högre upp på blocket oxo.

Köp slang nr 4 på bilden, Volvonr 30713304. finns på Volvo.
Den som du har på bilden ser ju lite dålig ut,som den skulle spricka snart.

Låt bilen kallna så det inte sprutar varmvatten på dig
Lossa kylarlocket och ha hink under för det kommer ut kylarvatten när du lossar slangen.

Varför skulle du skruva bort oljekylaren ? Läcker den mot motorblocket ?
Om den inte gör det så skruva INTE bort den.
Bilagor
Skärmklipp.PNG
Skärmklipp.PNG (124.82 KiB) Visad 2121 gånger
Som sagt:
Den böjda slangen med elvärmare innehåller bara kylvätska.
Är det olja där har du problem.

Att skruva BORT den, är en annan femma.
Då blir det hål in i tråget och oljan rinner ut.

Själva oljekylaren (dvs klumpen på oljetråget som slangen sitter på) innehåller både olja och kylvätska, men helt skiljt ifrån varandra.
Vätska som kyler annan vätska.

Googla "värmeväxlare" så finner ni hur den fungerar.

Ang, slangen så köp en NY orginal och kapa den lite, så den inte får midja som på bilden.

Det finns förvisso universalslangar med 90' böj, men här är TVÅ st 90' böjar tätt ihop.
Det kommer att bli en kraftig midja på sådan slang som då kraftigt reducerar flödet.

Vik ett sugrör och blås och du märker skillnaden....

Trycket är inget problem för någon slang alls, och även universal kylarslangar är gjorda för ändamålet, men passar inte här, pga de tvära böjarna.
Kolvringar etc b4b

Hej! Skall byta kolvringar,ville slippa ta loss ve[…]

460 T5 AWD

Long time no see or updates, mitt liv har tagit en[…]

Lyssna gärna på klippet! Någon so[…]

Tack för svaren, det uppskattas! Jag borde sk[…]