Tusen mil, allt enligt serviceschemat. Det blir samtidigt en gång per år för mig.
Låt mig berätta om en bil som jag köpte av en jobbarkompis för många år sedan. Det var en Peugeot 404 bensin, från senare halvan av 60-talet. I bagaget låg det ett antal nya oljefilter.
Jag använde bilen och tankade som sig bör. På den tiden tittade man ofta på oljestickan samtidigt som man tankade. Det gjorde även jag. Det märkliga var att oljenivån ändrades inte. Det var samma nivå på stickan hela tiden. Så jag sa till min jobbarkompis som jag hade köpt bilen av att "Den drar ju ingen olja!" "Nej! Jag vet det." sa han då. "Det ville jag inte berätta för risken att inte bli betrodd" tillade han. Så berättade han att han hade tidigare jobbat på en mekanisk verkstad där dom bl.a borrade om och renoverade motorer. Där hade han personalrabatt på motorolja och filter till sin bil. Därför hade han bytt olja och filter väldigt ofta. Nästan överdrivet ofta får man nog säga. Därför drog motorn ingen olja. Bilen hade vid den aktuella tiden gått ungefär 16 000 mil. Det var inte extremt, men ganska mycket för en bil vid den här tiden.
Men det är utan tvekan nyttigt att byta olja och filter ofta. På den här sidan:
http://www.sweet16.se/ kan ni läsa om en som bygger en rak 16-cylindrig motor. Han lämnar inget åt slumpen utan kollar och mäter, räknar och letar dokumentation, provar och testar på det mesta som inte är "klart" redan. Han har en avdelning
Teknik på sidan där han berättar om sina efterforskningar och bl.a då motoroljor. (Han vill inte att man tar bilder och länkar okontrollerat och utan tillstånd, så jag skriver det så här i stället) Det finns även säkert tusen bilder från bygget, så ta tid på er och bläddra igenom sidan.
Personalrabatt, kan vi berätta för den som inte är bekant med det. På en firma som köpte och sålde produkter kunde ofta dom som jobbade i firman få köpa en av den firmans varor ofta till inköpspriset. I det här fallet var det ju motorolja och oljefilter. Om det var hyggliga chefer i firman så brukade sådant här fungera bra. Jag köpte en stereobandspelare en gång i tiden till markant rabatterat pris. Personalrabatt är nog omöjligt i dag för det är beskattat numera. Det räknas som en löneförmån och är alltså ingen vinst.