Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LasseL
Förr körde jag över 3000 mil i året och det var 2000 mil på serviceinterallen, så då blev det oljebyte nästan varje halvår.
Men nu med 3000 mil serviceintervall (och mindre körning) så blir det bara en gång i året, och det känns lite.

Hur ofta byter ni? Följer ni servicelampan, eller tar ni ett mellan-service-byte?

Tack för inspel!
av Rådlös
Tusen mil, allt enligt serviceschemat. Det blir samtidigt en gång per år för mig.

Låt mig berätta om en bil som jag köpte av en jobbarkompis för många år sedan. Det var en Peugeot 404 bensin, från senare halvan av 60-talet. I bagaget låg det ett antal nya oljefilter.
Jag använde bilen och tankade som sig bör. På den tiden tittade man ofta på oljestickan samtidigt som man tankade. Det gjorde även jag. Det märkliga var att oljenivån ändrades inte. Det var samma nivå på stickan hela tiden. Så jag sa till min jobbarkompis som jag hade köpt bilen av att "Den drar ju ingen olja!" "Nej! Jag vet det." sa han då. "Det ville jag inte berätta för risken att inte bli betrodd" tillade han. Så berättade han att han hade tidigare jobbat på en mekanisk verkstad där dom bl.a borrade om och renoverade motorer. Där hade han personalrabatt på motorolja och filter till sin bil. Därför hade han bytt olja och filter väldigt ofta. Nästan överdrivet ofta får man nog säga. Därför drog motorn ingen olja. Bilen hade vid den aktuella tiden gått ungefär 16 000 mil. Det var inte extremt, men ganska mycket för en bil vid den här tiden.

Men det är utan tvekan nyttigt att byta olja och filter ofta. På den här sidan: http://www.sweet16.se/ kan ni läsa om en som bygger en rak 16-cylindrig motor. Han lämnar inget åt slumpen utan kollar och mäter, räknar och letar dokumentation, provar och testar på det mesta som inte är "klart" redan. Han har en avdelning Teknik på sidan där han berättar om sina efterforskningar och bl.a då motoroljor. (Han vill inte att man tar bilder och länkar okontrollerat och utan tillstånd, så jag skriver det så här i stället) Det finns även säkert tusen bilder från bygget, så ta tid på er och bläddra igenom sidan.

Personalrabatt, kan vi berätta för den som inte är bekant med det. På en firma som köpte och sålde produkter kunde ofta dom som jobbade i firman få köpa en av den firmans varor ofta till inköpspriset. I det här fallet var det ju motorolja och oljefilter. Om det var hyggliga chefer i firman så brukade sådant här fungera bra. Jag köpte en stereobandspelare en gång i tiden till markant rabatterat pris. Personalrabatt är nog omöjligt i dag för det är beskattat numera. Det räknas som en löneförmån och är alltså ingen vinst.
Användarvisningsbild
av Perra83
En gång per år. Årsservice. Sist blev det efter ca 2100mil.
Skulle bilen dra en liter olja på ett år så gör det inte mig något. Vad kostar ett byte efter halva körsträckan, ingen aning men betydligt mer än 1L olja.
Förr låg ja nog på ca 1500mil/år eller mindre och bytte olja en gång per år då med.
Har alltid haft tysta och fina motorer.
av Kimmen90
Alltid gjort service efter rek på mina bilar. 1k/2k mil har intervallen varit på. Aldrig behövt fylla olja mellan. Nuvarande bilen tar ingen olja.

Tror Inte jag skulle kört på 3k gammal olja om det tog 12 månader att komma upp i de milen. Skulle kört mellan service vid 1. 5k/6 månader.
av agh39
Jag har en kompis som leasar en Ford Ranger, diesel -11
Han bytte olja vid 100 mil.
Oljebyte och service nummer två vid 8000 mil då han tycker det är tråkigt att vara utan bilen.
Service tre vid 14000 mil. Bara bytt glödlampor och torkare på bilen.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
agh39 skrev:Jag har en kompis som leasar en Ford Ranger, diesel -11
Han bytte olja vid 100 mil.
Oljebyte och service nummer två vid 8000 mil då han tycker det är tråkigt att vara utan bilen.
Service tre vid 14000 mil. Bara bytt glödlampor och torkare på bilen.
Den är väl gjord för amerikanska oljebytesintervaller på 5-700 mil eller så dessutom :lol:
Fast med usel olja då i och för sig.
av Yaniz
Har en gammal 940 modellår -92 med över 40.000 mil på mätaren som jag bytt olja på varje höst respektive vår oberoende av körsträcka sedan den var ny. Oljenivån på stickan förändras inte det minsta mellan oljebytena. Lokala verkstan och andra menar att det är bensin i oljan som upprätthåller oljenivån.

Kan vara sant, men kan också vara så att den inte drar någon olja alls. Det som talar för att den inte drar olja är att oljan känns fräsch och "oljig" och inte luktar bensin. Det som dock talar för bensin i oljan är att den efter 6-800 mil ser relativt "ny" ut (gyllene transparent).

Vetefan vad hur det förhåller sig ...

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]