- mån 13 mar 2017, 18:38
#1157662
Jag har redan fått rutan bytt. Men nu ska vi ta detta från start så ni hänger med.
Rutan som byttes ut var den fabriksmonterade rutan.
Det läckte in vatten på förarsidan upptill vänster så det hade runnit ned längs med rutan på insidan.
Jag läste om alla som råkat ut för samma sak och alla utom en har fått det åtgärdat gratis av Volvo.
När jag bokade rutbyte p.g.a läckaget så frågade jag om detta kan åtgärdas så att Volvo får stå för kalaset. Rutan var ju inte sprucken så någon försäkring tar ju knappast detta tänkte jag. Då sa min tekniker till att börja med att det är nog inte värt att skicka en förfrågan till Volvo. Nh´ähäpp tänkte jag och tänkte inte mera på det. Sedan sa min tekniker åt mig att kolla om den sitter löst genom att pressa rutan lite inifrån och se om det rör sig.
Detta gjorde jag och detta är resultatet:
När jag sedan lämnade in bilen på rutbyte så bad jag teknikern att skicka in en förfrågan till Volvo om dom kan stå för kalaset i alla fall. Jag hade ju som sagt läst om alla som fått detta åtgärdat inklusive bilar som gått längre än min och är äldre än min vid bytestilfället. Då lämnade jag verkstaden.
Senare ringde min tekniker upp och meddelade att han hade frågat någon "ledare" på verkstaden som vägrade skicka in en rapport eftersom bilen "var så pass gammal" (2011 och har gått 7900 mil i skrivande stund) som om han hade bedömt att det aldrig skulle gå igenom själv.
Då fick jag ringa upp denna person själv och övertala honom att skicka en rapport till Volvo vilket han då skulle göra. Men detta efter olika "nej" "kommer aldrig gå" "vi har gjort detta förr och aldrig fått det godkänt" mm, (blev förbannad inombords) (har även spelat in samtalet).
Tillslut så gick det då att skicka en rapport efter jag nämnt att väldigt många har fått detta åtgärdat enligt en facebookgrupp jag är med i (V70II owners).
Sedan ringde min tekniker upp vid lunch den dagen och sa att denna person (som jag pratat med på telefonen och övertalat att skicka in en rapport) hade sagt "nej rutan är för sliten" så då kunde inte Volvo ta det. Men om han hade sagt detta så är det ju fel? Det är ju Volvo som ska ta detta beslutet?
Och då kommer ju frågan upp. Hur kan en sliten ruta ha något att göra med att den släpper i limningen? Skulle vilja höra den förklaringen av Volvo!
Den var absolut inte sprucken. Och jag hade ett litet stenskott längre ned på rutan. Annars allmänt sliten med små porer från sten och lite repor från torkarna. Men rutan hade jag då inte bytt på säkert två år om inte denna läcka hade kommit upp. Så förklaringen kan ju inte vara "rutan var ändå så sliten så det var dags att byta". NEJ! det var den inte enligt mig. Och det har inget med limningen att göra. Skulle säga: "Prata inte bort er nu om en helt annan sak." Volvo ska stå för detta enligt mig!
Hur som så bad jag teknikern att fota hur limningen såg ut. Och det visade sig att rutan hade släppt nästan hela vägen i ovankant. Det ser man tydligt på fotona. Teknikern tyckte även att limningen såg väldigt konstig ut nedtill. Som om maskinen som gör detta på fabriken var felinställd. Bifogar några bilder här. Man ser tydligt på bilderna att det glansiga där är där rutan släppt i limningen. Man ser även att rutans "primer" har lossnat. Det är den som sitter kvar på limmet.
Då undrar nu jag, vad har en sliten ruta med att göra att limmet släpper?! Haha! Det är det konstigaste jag hört på länge?
Det som är ännu märkligare är att jag fick betala självrisken för bytet. Men rutan var ju inte sprucken? Då gäller väl inte försäkringen? Bedrägeri? -)
Jag har i dagarna begärt att få se denna konversation som verkstaden haft med Volvo i Göteborg. Jag vill se att han verkligen har skickat in detta som han påstår. Och om så detta har gjorts så vill jag kontakta Volvo och ställa frågan till dom. Fick dock ej tag på personen idag. Jag skulle återkomma nästa vecka.
vad tror och tycker ni om allt detta?
Rutan som byttes ut var den fabriksmonterade rutan.
Det läckte in vatten på förarsidan upptill vänster så det hade runnit ned längs med rutan på insidan.
Jag läste om alla som råkat ut för samma sak och alla utom en har fått det åtgärdat gratis av Volvo.
När jag bokade rutbyte p.g.a läckaget så frågade jag om detta kan åtgärdas så att Volvo får stå för kalaset. Rutan var ju inte sprucken så någon försäkring tar ju knappast detta tänkte jag. Då sa min tekniker till att börja med att det är nog inte värt att skicka en förfrågan till Volvo. Nh´ähäpp tänkte jag och tänkte inte mera på det. Sedan sa min tekniker åt mig att kolla om den sitter löst genom att pressa rutan lite inifrån och se om det rör sig.
Detta gjorde jag och detta är resultatet:
När jag sedan lämnade in bilen på rutbyte så bad jag teknikern att skicka in en förfrågan till Volvo om dom kan stå för kalaset i alla fall. Jag hade ju som sagt läst om alla som fått detta åtgärdat inklusive bilar som gått längre än min och är äldre än min vid bytestilfället. Då lämnade jag verkstaden.
Senare ringde min tekniker upp och meddelade att han hade frågat någon "ledare" på verkstaden som vägrade skicka in en rapport eftersom bilen "var så pass gammal" (2011 och har gått 7900 mil i skrivande stund) som om han hade bedömt att det aldrig skulle gå igenom själv.
Då fick jag ringa upp denna person själv och övertala honom att skicka en rapport till Volvo vilket han då skulle göra. Men detta efter olika "nej" "kommer aldrig gå" "vi har gjort detta förr och aldrig fått det godkänt" mm, (blev förbannad inombords) (har även spelat in samtalet).
Tillslut så gick det då att skicka en rapport efter jag nämnt att väldigt många har fått detta åtgärdat enligt en facebookgrupp jag är med i (V70II owners).
Sedan ringde min tekniker upp vid lunch den dagen och sa att denna person (som jag pratat med på telefonen och övertalat att skicka in en rapport) hade sagt "nej rutan är för sliten" så då kunde inte Volvo ta det. Men om han hade sagt detta så är det ju fel? Det är ju Volvo som ska ta detta beslutet?
Och då kommer ju frågan upp. Hur kan en sliten ruta ha något att göra med att den släpper i limningen? Skulle vilja höra den förklaringen av Volvo!
Den var absolut inte sprucken. Och jag hade ett litet stenskott längre ned på rutan. Annars allmänt sliten med små porer från sten och lite repor från torkarna. Men rutan hade jag då inte bytt på säkert två år om inte denna läcka hade kommit upp. Så förklaringen kan ju inte vara "rutan var ändå så sliten så det var dags att byta". NEJ! det var den inte enligt mig. Och det har inget med limningen att göra. Skulle säga: "Prata inte bort er nu om en helt annan sak." Volvo ska stå för detta enligt mig!
Hur som så bad jag teknikern att fota hur limningen såg ut. Och det visade sig att rutan hade släppt nästan hela vägen i ovankant. Det ser man tydligt på fotona. Teknikern tyckte även att limningen såg väldigt konstig ut nedtill. Som om maskinen som gör detta på fabriken var felinställd. Bifogar några bilder här. Man ser tydligt på bilderna att det glansiga där är där rutan släppt i limningen. Man ser även att rutans "primer" har lossnat. Det är den som sitter kvar på limmet.
Då undrar nu jag, vad har en sliten ruta med att göra att limmet släpper?! Haha! Det är det konstigaste jag hört på länge?
Det som är ännu märkligare är att jag fick betala självrisken för bytet. Men rutan var ju inte sprucken? Då gäller väl inte försäkringen? Bedrägeri? -)
Jag har i dagarna begärt att få se denna konversation som verkstaden haft med Volvo i Göteborg. Jag vill se att han verkligen har skickat in detta som han påstår. Och om så detta har gjorts så vill jag kontakta Volvo och ställa frågan till dom. Fick dock ej tag på personen idag. Jag skulle återkomma nästa vecka.
vad tror och tycker ni om allt detta?
Senast redigerad av 1 Denesfay, redigerad totalt 0 gånger.