Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Strumpan
tjena! Har en Volvo s70 awd 99/00! Skulle svänga in på gården då jag hör att det pyser under den, stänger av den och kollar under då är det en slang till värmaren som sitter på okej tråget. Öppnar huven och det är helt slut på vatten och det ryker från motorn (har lite olja på motorn om de kan ha varit det) tog av oljelocket och det kom rök ut. Tog bort locket på expantionskälet och som sagt så va det helt tomt där oxå fyllde på med vatten och det börja koka typ direkt sen typ smattrade det i expantionskälet, fyllde på säkert 5-6liter vatten innan det stannar kvar. Skulle testa starta men då läckte det som fan från den där värmaren på oljetråget och motorn startar inte och tänder inte :/????????
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Fyll aldrig på med kallt vatten i en varmmotor risken är stor att det händer så som du beskriver att det kokar ur direkt och att du själv kan bli skadad, risken är också stor att du spräcker motorkroppen. Öppnar man oljelocket på en varm motor som är avstängd så brukar det komma lite rök/ånga därifrån. Det du beskriver som värmare är egentligen en värmeväxlare dvs kylarvattnet från motorn kyler ner oljan, osäker på om den även hjälper till att få upp oljan i temperatur när motorn är kall.

Stratar inte/tänder inte, går ens motorn runt? Gör den inte det så har motorn förmodligen nypt på grund av att ha gått utan kylarvatten. Du borde väl ha sett att det inte fanns något vatten i kylsystemet med tanke på att det sitter en givare i expansionskärlet som ska tända en varningslampa på instrumentpanelen ifall vatten saknas i expansionskärlet.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
DayDreamer skrev:Du borde väl ha sett att det inte fanns något vatten i kylsystemet med tanke på att det sitter en givare i expansionskärlet som ska tända en varningslampa på instrumentpanelen ifall vatten saknas i expansionskärlet.

Mja, den givaren brukar ju faktiskt vara duktig på att inte fungera. Inget jag skulle förlita mig på på en gammal bil iaf :)
Så fullt möjligt att den inte tändes trots att kärlet var tomt.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Lucif3r skrev:
DayDreamer skrev:Du borde väl ha sett att det inte fanns något vatten i kylsystemet med tanke på att det sitter en givare i expansionskärlet som ska tända en varningslampa på instrumentpanelen ifall vatten saknas i expansionskärlet.

Mja, den givaren brukar ju faktiskt vara duktig på att inte fungera. Inget jag skulle förlita mig på på en gammal bil iaf :)
Så fullt möjligt att den inte tändes trots att kärlet var tomt.
Kanske bara är jag då som kostade på att byta den givaren :lol:

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]