Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonathan81
Hej!

Hade varit intressant att jämföra de olika utväxlingarna på olika motoralternativ/drivlinor.
Gör såhär: Kör på väg där du inte riskerar några medtrafikanters eller din egen säkerhet. Kör på högsta växel, mät av hastigheten vid 2000rpm.

Speca gärna så mycket som möjligt av följande:

Bilmodell: tex Xc90/V90/S90 (Även äldre bilmodeller intressant som jämföring)
Årsmodell: tex 2017
Drivlina: Manuell/Automat (Om Automat 6/8 växlad), FWD/AWD
Motor: tex d3, t8 osv...
Däcksdimesion: tex 245/45/18
Hastighet bil: tex 129km/h
Hastighet gps, om möjligt: tex 124km/h

Själv väntar jag på Min V90 T5, Kör i dagsläget:
V70
2007
Manuell 6vxl FWD
2.4d
205/55-16
Hastighet bil: 110 km/h @2000rpm
Hastighet gps: 106 km/h @2000rpm
av PeterHappy
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig då jag har kinetic och 8" display. Vi har konstigt nog ingen varvräknare.
Finns det någon annan modern bil i denna prisklass utan varvräknare?
av andersuw
Uppgift om hastighet vid 1000 rpm på högsta växeln finns för äldre modeller på Volvos sida för tekniska data för modellen ifråga. Se t.ex. här för V70 -15:

https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ifications

Men nu verkar det som om Volvo av någon anledning tagit bort den uppgiften för nyare bilar. Det är dock ganska lätt att räkna fram den med hjälp av de siffror som fortfarande finns bland de tekniska data Volvo uppger. Formeln är följande för hastighet i km/h vid 1000 rpm.

(60 x R) / (X x Y)

där

R = hjulets rullomkrets i meter
X = utväxlingsförhållande på högsta växeln
Y = utväxlingsförhållande för slutväxeln

R får man i sin tur fram med hjälp av följande formel:

3,14(D x 0,0254 + 2 x B x P)

där

D = fälgdiameter i tum
B = däckbredd i meter
P = däckprofilen dividerad med 100

Exempelvis blir uträkningen för min egen "nya" bil, en V70 D4 -15 med VEA-motor och åttastegad automat som sommartid rullar på 225/50 R17 följande:

D = 17
B = 0,225
P = 0,50

Rullomkretsen i meter blir alltså:

3,14(17 x 0,0254 + 2 x 0,225 x 0,50) = 2,062352

Siffrorna för utväxling är:

X = 0,673
Y = 2,67

Alltså blir hastigheten vid 1000 rpm

(60 x 2,062352) / (0,673 x 2,67) = 68,86328197

d.v.s. ca 69 km/h.
av perhall
PeterHappy skrev:Tyvärr kan jag inte hjälpa dig då jag har kinetic och 8" display. Vi har konstigt nog ingen varvräknare.
Finns det någon annan modern bil i denna prisklass utan varvräknare?
Men finns det inte om du byter "mode" för instrumenteringen på nåt sätt? Låter som när jag köpte en närmast helt fullutrustad V70II MY08 och sen upptäckte att den inte hade mittarmstöd bak...
av andersuw
Enligt manualen kan även det lilla instrumentet visa varvtal men gör det bara beroende på om man valt rätt "körläge" (Drive Mode). I vilka körlägen det visas framgår inte riktigt. Inte heller hur det ligger till om man har en bil där man inte kan välja körläge eftersom man inte gjort det tillvalet.

Å andra sidan har det lilla instrumentet den fördelen framför det stora att man kan få se temperaturen hos kylarvätskan.

Uppenbarligen tycker Volvo att varken varvtal eller motortemperatur tillhör de ting som man som förare bör ha möjlighet att informera sig om. :shock: :roll:
av sorsj
Andersuws beräkning ovan är teoretiskt korrekt, men det ska egentligen med ytterligare en sak. Däckets rulldiameter blir inte riktigt den teoretiska p.g.a. infjädringen vid rullningen. I de standardiserade tabeller som finns för rullomkrets räknar man därför bort 4% av diametern, d.v.s rulldiametern (och därmed rullomkretsen) blir bara 96% av det ur däck/fälgdimensionsdata framräknade värdet. Exemplets V70 II med D4204 T5-motor får t.ex. en hastighet på ca 66 km/h vid 1000 motorvarv/min på 8e växelsteget.

Vill man sedan veta motsvarande hastigheter på övriga växelsteg är det bara att skala om med växellådans data (som inte alltid är så lätta att hitta). För samma V70 som ovan blir tabellen över hastigheter vid 1000 rpm:
Växelsteg 1: 8 km/h, steg 2 15 km/h, steg 3 23 km/h, steg 4 30 km/h, steg 5 36 km/h, steg 6 44 km/h, steg 7 55 km/h och steg 8 66 km/h.
av dissonans
Jag tycker det är förvånansvärt stor skillnad mellan mina sommardäck (original 235 40 18) och mina vinterdäck (225 50 17). Bilen är mycket mer harmonisk med 18-tummarna (blir lite lägre utväxling) än med 17-tummarna (då den hamnar på lite väl lågt varvtal). Med 17" blir varvtalet i 75 km/h för lågt (bilen vill alltid köra sjuan där, även i lite backar) och varvtalet i 85-90 också för lågt (här vill bilen köra åttan). Jag föredrar definitivt den lite lägre utväxlingen - och därmed mindre durr från drivlinan - som blir med 18" =)
av Lövet
Det skiljer 1.8 km/h i verklig fart på den två dimensionerna ovan. Det borde nog inte gå att märka en så liten skillnad i utväxling. http://www.rullomkrets.se/
av dissonans
Jadu min herre, jag har inga problem att märka det =) I min mening skiljer det lite drygt 100 varv i motorvägshastighet. Det blir väldigt tydligt när man kör Performance-temat och har den stora varvräknaren.
När jag bytte från V60 D4 till V70 D4 lade jag märke till skillnaden i utväxling, detta trots att de ska ha samma utväxling i låda och slutväxel. När jag sen bytte till vinterdäcken fick jag motsvarande utväxling som V60n.
av andersuw
sorsj skrev:Andersuws beräkning ovan är teoretiskt korrekt, men det ska egentligen med ytterligare en sak. Däckets rulldiameter blir inte riktigt den teoretiska p.g.a. infjädringen vid rullningen. I de standardiserade tabeller som finns för rullomkrets räknar man därför bort 4% av diametern, d.v.s rulldiametern (och därmed rullomkretsen) blir bara 96% av det ur däck/fälgdimensionsdata framräknade värdet. Exemplets V70 II med D4204 T5-motor får t.ex. en hastighet på ca 66 km/h vid 1000 motorvarv/min på 8e växelsteget.
Tack för den kompletteringen. Jag anade att det borde till en faktor för att kompensera för däckdeformation men har inte botaniserat i ämnet tidigare och var för slö för att ta mig saken an igår kväll. Den faktorn förklarar gissningsvis i huvudsak också varför mitt framräknade värde på 68,9 km/h är lite högre än de 66,7 km/h Volvo själva uppger på den sida jag länkade till. Även exakt vilken däckdimension man råkar räkna på kan förstås till viss del bidra till att förklara dessa små avvikelser.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.

Hej Mazzokie! Har du pluggat in ett diagnosverktyg[…]

Stänkskydd

Erfarenheten av volvos egna stänkskydd - de f[…]

Nån som vet vilka pinnar som gör vad p&[…]

Tråkigt att se, och höra, men dessv&aum[…]