Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag har alltid hittar allt jag sökt efter på detta forum men den här gången hittar jag inget om mitt problem.

Som sagt då så har jag ett glapp i ratten när jag rycker/vrider på ratten hastigt. Detta känns inte när jag kör . Utan jag måste antingen stå helt stilla, eller när jag kör sakta in i garaget och gör småjusteringar hastigt.
Bilen är en xc90 -03 t6
Om du står stilla, och vrider på ratten medan du tittar på framhjulet
Ser du ett glapp i rörelsen då?
Andra hjulet kräver en medarbetare som i jämn rytm vrider ratten fram och tillbaka.

Med motor avstängd är det ofta ett litet "knackljud" när man i högt tempo rycker i ratten, som inte finns med motor igång.
Om man först vrider ändläge till ändläge utan motor blir det värre.
Jag tror att det är servon inne i styrväxeln som får ett slags glapp utan oljetrycket.
=inget att bry sig i.

Men leta glapp ändå. Främst för trafiksäkerheten.

Alla 4 styrleder.
Länkarmsbussningar
Styrväxelns fastsättning
Knutkors på rattaxeln.

Sen beror det på hur stort du upplever glappet, och hur det egentligen känns.
Omöjligt att svara på över forum, då vissa kanske menar ett pytteglapp, medan andra ett kvarts varv....
Jag hade ingen hjälpare för tillfället men kollade vänster däck medans jag vickade/vred på ratten och där ser man inget glapp. Det jag märkte var att när jag vred till vänster ett kvarts varv och tillbaka så kunde jag inte framhäva nåt glapp elr liknande. Men när jag vred på samma sätt till höger så uppstod ett mer klonk/bonk ljud samtidigt som det kändes liiite i ratten. Får för mig att det är när jag vrider tillbaka ratten till klockan 12 som det uppstår. När jag sakta kör in i garaget och gör småjusteringarna hastigt så är det mer glapp aktikgt... om man tänker sig att det klickar i ratten.

Hade det varit styrväxel så hade det väl varit likadant åt båda hållen?

Fick tvåa på höger yttre styrled så bytte dom yttre på båda sidor. Kanske skulle bytt dom inre också men det va tydligen onödigt fick jag höra.

Det "knackljud" som du beskriver utan motorn igång finns där. Nu glömde jag att tänka på det speciellt när jag satt där med motorn igång men det var inget som jag hörde iaf.

Glappet känns som att det kan vara max 5mm... lite svårt att uppskatta men tror inte det är mer.... snarare mindre...

MVH
Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]

Har du provtryckt motorn?

460 T5 AWD

Trist att du inte kan slutföra. Hade vart kul[…]