Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ilduce77
Jag är lite sugen på att optimera min bil och har funderat fram och tillbaka, men har fått lite olika fakta..

Stämmer det att bilar med 6-stegsautomat och den "gamla" 5-cylindriga motorn inte får optimerad växling och gasrespons, utan bara får ökat vridmoment och fler hästkrafter?

Jag har hört att det bara är VEA-motorerna med 8-stegsautomaten som får optimerad gasrespons och växling..

Vilket det nu är, så efterlyser jag ägare till xc60 D4 AWD med sexstegsautomaten och "gamla" 5-cylindriga motorn, som har optimerat sin bil med Polestar från 190 hk till 220 hk.

Vad tycker ni om bilen efter optimeringen? Hur skiljer den sig från tidigare och var skillnaden värd pengarna?

Jag tackar och bockar för erfarenheterna!
Användarvisningsbild
av Derank
seriöst, inte igen.....den gamla 6vxl lådan uppdateras INTE, de är utbenat tusen gånger nu. och hur man upplever skillnaden är väldigt individuell. och om det är värt pengarna kan du bara själv svara på.
"Bara" ökat vrid/effekt? Är jag ensam om att tycka att "gear hold" och dylikt är humbug? 9000 kr för sådan mjukvara är ju rena rånet. Välj sportläget på växelväljaren istället så har du +100 Nm i inbillad prestanda helt gratis.

30 hk är iaf ganska bra effektökning så är du sugen är det väl bara att slå till, kanske vänta och hoppas de kör någon kampanj? Brukar väl komma lite nu och då, med polestar-optimeringar för 6000 kr istället för 9.
Derank skrev:seriöst, inte igen.....den gamla 6vxl lådan uppdateras INTE, de är utbenat tusen gånger nu. och hur man upplever skillnaden är väldigt individuell. och om det är värt pengarna kan du bara själv svara på.

Skulle du inte lämna här för swedespeed, eller var det lika mycket tomt dravel som allt annat du skriver här?
Jag har kört D4 AWD 5-cyl, både original och polestar ganska mycket och tycker skillnaden är ganska stor. Gasrespons och växlingar optimeras som sagt enbart i Polestar generation 2, vilket bara finns på VEA.
På polestars hemsida kan du läsa i detalj.
Jag hade 181hk och 6 växlad i min V60 D4 AWD, Gjorde polestar, helt klart värt pengarna, vart en jäkla skillnad, Speciellt mellan 50-120km/h där den gick som tåget.
Användarvisningsbild
av sony
Skillnaden märks
av svedan
finns flera trådar om din fråga. Skrev senast;
Har som du AWD med d4, 190 HK. Omkörning typ start från 70 km/h, är den väl pigg. Har alltid tyckt den varit bra (tidigare xc 70 med 180 hk) och pigg och inte saknat effekt. Sedan Polestar dvs 220 hk. En märkbar förbättring vid omkörning. Dessutom i med sportläget och den växlar snabbare. Känner mig som rena Ferrarri-nisse på småvägarna!!!
Så för mig är den perfekt. Räcker inte 220 hk, får jag väl vänta till nästa raksträcka dvs jag kommer fram 30 sek senare till Sälen...Lycka till
Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]