Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoFrälst00
detta gäller en v70 2004 - 2,4 motor utan turbo bensinare.undrar om det är möjligt att byta regulatorn på generatorn utan att lyfta ur hela generatorn. svår procedur ?
av VolvoFrälst00
När jag öppnar huven ser jag laddregulatorn. Osäker på om man kan nå alla skruvar utan att flytta på generatorn... Någon som vet om det är möjligt och vilka verktyg använder ni så ni kommer åt..
av Jonas_latt
Jag har precis gjort detta men har också ett elfel. Så jag har tagit loss generatorn säkert 10 gånger på tre dagar.

Det går i princip inte byta på plats. Du kommer inte åt skruvarna. En 14 nyckel till att släppa på multiremmen. Jag brukar sätta ihop två så den blir längre.
Sen behövs en 10 hylsa för att släppa tre skruv på servo pumpen man skruvar från remhjulet in mot pumpen. Sen viker man bara undan den lite.
En 10 hylsa från remsidan in mot generatorn. Och två skruvar under generatorn. Samma som ac sitter fast med. De ska bort helt. Sen sitter ytligare två under ac. Dessa behöver släppas lite bara. Sen e generatorn lös. Lättaste e att släppa kylarslang en så får du lätt upp generator. Så egentligen behövs 10 hylsa och 14 fast nyckel. Och en slang mejsel till kylarslangen.
Orsaka om det blev rörigt. Svårt att skriva längre saker på min telefon. Den gör lite som den vill. Får försöka förklara tydligare sen om det behövs.
av Rådlös
För att underlätta lite till kan man använda ett "skohorn" när man sätter tillbaka den nya regulatorn. Detta under förutsättning att kolhållare och kol ingår i regulatorn. Jag har inte gjort detta på senare tiders bilar på 2000-talet, men på några år äldre bilar (och på generatorer). Om laddningsregulatorn ser ut ungefär så här, så är det ju så att kolen, som är fjäderbelastade skall över en "tröskel eller ett trappsteg" när man sätter i regulatorn med kolhållarna. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000029655/
Detta är lite trixigt för man får inte plats med fingrarna. Någon säger sig använda en liten smal skruvmejsel till detta. Jag förordar att man tar en kartongbit eller plastbit som är smidig och följsam men ändå lite stel. Den använder man som ett skohorn när man sätter i regulatorn. När man har kommit över tröskeln drar man lätt ut skohornet och skruvar fast hela enheten.
Och du har redan fått rådet att ta ur generatorn och jobba med den på en arbetsbänk. Ett gott råd som är värt mycket i sig själv.
av VolvoFrälst00
tack för den utförliga beskrivningen,dock känns det för krångligt för mig att göra. trodde man kunde komma åt den utan att lossa remmen. tack ändå.
av VolvoFrälst00
olson skrev:Jag vet inte om det är annorlunda på bensinmotorn men på dieseln är det inga problem att byta regulator på plats.
hur gör du på dieseln ? spontant känns det juh inte som att det borde vara nån större skillnad
av klacken
På diesel är det mycket enkelt att byta på plats då det inte är något insug i vägen,tar bara några minuter. Något skohorn eller andra hjälpmedel behövs inte på dagens Volvo,bara skruva loss och byta.
av VolvoFrälst00
funderar på om man kan lyckas lirka in nått verktyg och få loss den iaf, synd med insuget. fler har säkert provat men måste jag med, vore juh så skönt att kunna byta på plats som med dieseln.
Smörjsprayer

Så kan det nog vara, med den där molyby[…]

Byta kondensor själv?

Jag har under årenköpt gas här htt[…]

Svårlösta vibrationer

Mycket man kan ha. En av mina kusiner har en maski[…]

Vad är det för fläckar?

Jag är inte säker var det l&aum[…]