Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvobrasse
Hej! Nu hände som inte fick hända! Jag backar ut och svänger samtidigt och ser inte en j....vla sten på vänster sida. Detta gör att fronten, dvs plasten längst ner skrapar i ordentligtBild.

Bifogar bild här. Lite av den svarta detaljen ovanför har också fått sig en repa.

Nu till mina frågor:

Lackar man detta? Eller byts hela plastgrejen? Kan man överhuvudtaget få detta att se ut som innan utan att byta ut hela detaljer?

Hur gör man med det svarta området? Antar den blir svår att lacka? Den kanske byts?

Vad är bäst att göra här tror ni?

Bild

Bild
av KrilleW
Gör ett försäkringsärende av det. Har svårt att tro du kommer billigare undan genom att lämna in på egen bekostnad såvida du inte har bra kontakter i branschen.
Användarvisningsbild
av volvobrasse
KrilleW skrev:Gör ett försäkringsärende av det. Har svårt att tro du kommer billigare undan genom att lämna in på egen bekostnad såvida du inte har bra kontakter i branschen.
Ok men går detta som något typ av drulle?
av toast
Självrisk är väl typ 7.000 (om bilen är ny) så det är inte heller så billigt. Fick erfara det själv efter att strykt dörren mot en pelare.
Senast redigerad av 1 toast, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Kanske finns det en korsning med högerregeln nära där du bor, ta några varv där så får du det lagat gratis :)

Nej då, kommer inte ihåg vad det heter men det är en "teknik" där de bara lagar området som är trasigt och alltså ej lackerar hela alltet. Får återkomma om jag minns vad det heter. Surt så klart men själv hade jag nog polerat upp så gått det går och lämnat det så sedan

Edit: Typ något sådant tänkte jag på om det kan vara av intresse för dig http://millesautomakeup.se/Lackskador/
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Kan rekommendera SBM försäkring. Det är ett självständigt Försäkringsbolag som säljer tilläggsförsäkringar. De har bla självriskreducering om man tappar nyckeln, fritt byte av vindruta en gång om året vid skada och tre gratis lagningar.

Men de har också en försäkring som täcker självrisken upp till 3000 kr och då betalar man bara överskjutande del. Tror den kostar 299 kr/år.

Man behöver inte försäkra hela bilen genom dem. Jag har tex min försäkrad hos Länsförsäkringar, utöver IF på vagnskadegarantin.

Jag har utnyttjat den en gång och det funkade smidigt..
av KrilleW
Njae, 79kr/månad kostar det. Men år ändå i mina ögon ett prisvärt tillval. Räcker ju med en ny vindruta per år för att det ska löna sig.

OKQ8 har en liknande försäkring som kostar 89kr/månad (75kr om man är medlem) som jag tycker är lite bättre då den omfattar mer. SBM kräver dessutom vid glasskada att man åker till Carglass. OKQ8 får man som jag förstår lämna in till Volvoverkstäder också, vilket jag föredrar. Rent krasst skulle man kunna ha bägge försäkringarna och få 6000 i självriskersättning vid vagnskada.
Användarvisningsbild
av benny10
Blev påbackad i fronten på min V60 på en parkering av en smitare. Tänkte jag kollar med några lackerare innan jag pyttsar ut självrisken. Hittade en som lackade om hela fronten för 1500kr. Blev således av med båda skada och tidigare stenskott för en billig penning. Hur fint som helst.

Tips, här har du stötfångarlisten för 200 spänn:

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... -31353654/
Senast redigerad av 5 benny10, redigerad totalt 0 gång.
Motorhaveri s60 2.4T

Enda sättet att få svar är nog att[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]