Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av daekol
Hej!

Försökt hitta ett serviceschema till 5cyl diesel specifikt 2,4D. Detta har inte varit det lättaste utan har bara hittat till 5cyl bensin och 4cyl diesel. Är det möjligtvis någon som sitter på ett schema till 5cyl diesel och vill dela med sig? :)

Orsaken till att jag vill ha det är för att jag vill veta om det jag hört stämmer angående automatväxellådans oljebyten, dvs att dom inte ingår i servicen? Föredrar ju själv oljebyten i lådan efter 6k mil.
av Lassebus
På kommersiella fordon dvs polis och taxi så byts oljan i växellådan vid 6000 mils intervall. Detta pga att Volvo lämnar en drivlinegarnati på dessa bilar ( har för mig att det är 3 år eller 36000 mil)
Däremot så om du kör mycket med släp så skall oljan bytas vid 6000 mil.

De viktigaste serviceintervallerna för den bil är vid dessa miltal :
3000 mil: olja och filter samt kupéfilter.
6000 mil: (förutom olja och filter och kupéfilter) bränslefilter och luftfilter (motor)
9000 mil; yttre hjälpaggregatsrem och spännare
18000 mil: inre hjälpaggregatsrem (den för AC-pump), yttre hjälpaggregatsrem och spännare och kamrem ( rekommenderar att du byte vattenpump samtidigt)
av Klöver
Gjorde 12000-service på min XC -70 här i Umeå, enligt Wist görs oljebyte i lådan bara på taxi. Lundströms hävdade dock att det skulle göras på även på privata bilar. Då priset med oljebyte på Lundströms var lägre än Wist utan byte blev valet väldigt enkelt :-)
Användarvisningsbild
av apersson850
Om det "ska" göras beror alltså på vad man menar med "ska". För bilar där Volvo står för garantin på drivlinan, som exempelvis taxt, där kräver de oljebyte. Såvitt jag har hört var 12000:e mil.
Men för bilar där Volvo inte står för drivlinegarantin, alltså privatbilar som vanligtvis inte når, säg, 20000 mil innan nybils- och maskinskadegarantierna hunnit gå ut, där ska oljan inte bytas.
Varför rekommendationerna ser ut så är ju inte svårt att räkna ut. Om oljebytet hade varit "obligatoriskt", då hade ju servicekostnaden för en privatbil sett sämre ut än den gör nu. Men om oljebytet inte gjorts på taxibilar, som ju dessutom i många lägen körs mycket i stadstrafik, vilket sliter mer på automatlådorna, då hade Volvos garantikostnader varit för höga. Jämför VAG, som slutade sälja vissa dubbelkopplingslådor till exempelvis taxi, eftersom garantireparationerna åt upp all vinsten.

Om man som privatbilist köper bilen med tanken att man ska ha den ett tag, läs mer än fem år, är det säkert vettigt att byta olja både här och där, trots att det inte ingår i något serviceschema.
Problem med värmen på 740

På dessa bilar utan AC är där en v[…]

Värmepaket 940

Rengjorde mattorna i bilen upptäcker det &aum[…]

Avlagringarna är väl sot och olja. M&aum[…]

installera dragkrok

Jag har köpt begagnat på skroten till t[…]