NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Var ut o skulle skifta länkarmar, men fick återställa utan fullbordat uppdrag eftersom jag inte kunde demontera bort flänsen som håller nivågivaren till länkarmen. Jag kan skruva hur mycket jag vill på skruven, men inte kommer den loss för det (muttern hänger nog med alltså).

Bild

Gissar att jag måste använda vinkelslipen och behöver sedan skaffa prylar för att få fast flänsen och nivågivaren på den nya länkarmen. Någon som har varit där och kan beskriva vad jag behöver? Verkar som att det är nån typ av mutter som skall fästas till länkarmen med nit??
Kan vara att det fanns insex på den, lite tveksam, tänkte inte på att kolla efter. Yes, det är skruvhuvet i mitten av bilden (tidigare inlägg) som det gäller. Går ej att komma åt den underifrån, finns inget matchande hål i länkarmen där..

Kulledsmuttern snurrade den också. Fanns en mutter på baksidan som krävde ett 2-3mm smalt verktyg för att komma åt och skapa mothåll, storlek c:a 8-11mm?? Hade inget hemma som matchade.

Så här ser delarna ut i Vida. Det är (1) som är aktuell i min bil. Frågetecknen gäller alltså hur skruven (3) skall monteras i nitmuttern (9) och hur nitmuttern (9) monteras i länkarmen. Behövs artikel (7) - nitmutter?

Vid demonteringen från gamla länkarmen utgår jag ifrån att det är vinkelslipen som gäller för att kapa bort skruvhuvet (3).

På nya länkarmen finns det bara två stansade hål där flänsen skall monteras, ingenting med gänga.

Vida är sådär lagom informativt, det står typ: skruva bort och skruva dit, färdigt.. :)

Bild
Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]

EX60

Och jag säger: Detta är en elbil fr&ari[…]

Har du ingen reset knapp på blinkersspaken? […]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Japp den har varit loss och inga tecken på k[…]