Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V40CC
Hej,

Tänkte bara kort hylla V60 och T3 VEA. Vilken fantastisk motor, trots enbart 152 hk!
Det är verkligen som dag och natt om man jämför med V40 CC D2:an jag hade innan.
- Inga fler vibrationer, tack gode gud!
- Inget mer tråkigt motorljud! Dieselknatter, nej tack!
- Slippa planera sina omkörningar med flera kilometers fri sikt!
- Komforten är det stor skillnad på, V60 går helt mjukt och känns mkt mer stabil på vägen i högre farter.
- Bränsleförbrukningen är också klart godkänd. Nu är V60 inte inkörd än men åkte en sträcka på 200 km med blandad hastighetsbegränsning på 80km/h och 100 km/h. Hade i farthållaren för det mesta och låg +10-15 km/h över hastighetsbegränsningen hela vägen. Bilen utrustad med takbox också så lite mer vindfång, men ändå med en förbrukning på 0,6 l/mil. Helt ok! I jämförelse med V40 så låg förbrukning då på 0,45 med samma takbox på. Men det är helt klart värt de extra 1,5 dl/mil att få köra T3:an.

Så nöjd!!
Användarvisningsbild
av x74
Ja vet :D gick själv från v60 d5 -14 till v60 t4 -16, bensinarn är bättre på allt, utom just förbrukningen. är som du säger ligger runt 1,5dl mil i skillnad :) kommer heller inte gå tillbaka till diesel, man vill väl kunna få åka in i storstäderna i framtiden hehe 8)
x74 skrev:Ja vet :D gick själv från v60 d5 -14 till v60 t4 -16, bensinarn är bättre på allt, utom just förbrukningen. är som du säger ligger runt 1,5dl mil i skillnad :) kommer heller inte gå tillbaka till diesel, man vill väl kunna få åka in i storstäderna i framtiden hehe 8)
Förutom förbrukningen så låter D5 5-cyl betydligt trevligare än T4 VEA vad gaspådrag ;)
Användarvisningsbild
av x74
KrilleW skrev:
x74 skrev:Ja vet :D gick själv från v60 d5 -14 till v60 t4 -16, bensinarn är bättre på allt, utom just förbrukningen. är som du säger ligger runt 1,5dl mil i skillnad :) kommer heller inte gå tillbaka till diesel, man vill väl kunna få åka in i storstäderna i framtiden hehe 8)
Förutom förbrukningen så låter D5 5-cyl betydligt trevligare än T4 VEA vad gaspådrag ;)
Fast när man ruska igång den i min carport vid 5minus var det ingen ljuv sång direkt, nämen en diesel hör hemma på åkern eller i ett 60tons lastbils tåg så är det bara! :mrgreen:
Rätta bil känslan fås enbart i en bensinare :lol: , är ju bara å sticka ut huvet på gatan å lyssna. :-(O)
Användarvisningsbild
av x74
V40CC skrev:Diesel 5an har trevligt ljud också men de nya bensinarna låter ganska speciellt måste jag säga. På ett positivt sätt =)
Sen har ju bensinaren ett betydligare trevligare register. :-)-)
x74 skrev:
V40CC skrev:Diesel 5an har trevligt ljud också men de nya bensinarna låter ganska speciellt måste jag säga. På ett positivt sätt =)
Sen har ju bensinaren ett betydligare trevligare register. :-)-)
T5/T6 har lite ork men de "små" vet ja inte om det är något som lockar.
x74 skrev:
KrilleW skrev:
Fast när man ruska igång den i min carport vid 5minus var det ingen ljuv sång direkt, nämen en diesel hör hemma på åkern eller i ett 60tons lastbils tåg så är det bara! :mrgreen:
Rätta bil känslan fås enbart i en bensinare :lol: , är ju bara å sticka ut huvet på gatan å lyssna. :-(O)
Nä, på tomgång så låter ju en D5 inte speciellt trevligt. Men och andra sidan så är ju inte symaskinsljudet på tomgång från T4 inte så upphetsande heller.

Det går att få rätt känsla ingen diesel med. Audi Q7 W12 TDI t.ex. är ett riktigt monster!

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]