Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoFrälst00
hej, undrar vad som kan orsaka lågtomgång förutom spjället. ska rengöra den till våren samt byta tändstift.finns det exempelvis tomgångsventil på en 04a ? kan en dålig bensinpump eller bensinfilter orsaka låg tomgång ? en 2,4 v70 vanliga bensinare ej turbo.
av andersuw
Har du några problem med tomgången för närvarande? Skall ligga på 850 rpm på en 04:a med sugmotor. Om du har problem, märker du något annat tecken på att motorn inte uppför sig som den skall?
av VolvoFrälst00
850 rpm taget tack det var bra att veta. bilen funkar som den skall och motorn är pigg, fått motorstopp vid ett tillfälle under lång tids inbromsning då tomgången var på det mittenstrecket typ 500, den faller snabbt så fort jag släpper gasen men motorn funkar dock bra förutom det oförberedda stoppet och låga tomgången vid gas släpp.
av andersuw
Jag har inte haft några tomgångsproblem med min egen V70N så detta är inget jag särskilt intresserat mig för. Jag tror dock knappast att problem med bränslepump eller bränslefilter skulle kunna ha något med saken att göra om motorn för övrigt beter sig som den skall. Förutom problem med gasspjället skulle jag misstänka problem med luftläckage och/eller sensorer som inte får rätt mätvärden, antingen för att det är något vaj på dem eller för att någon slang hoppat av eller läcker. Förhoppningsvis kan andra ge dig mer precisa tips på vad du skall titta på.
av MickeM
Felkodker vore inte dumt, men en spjällrengöring kan du ju göra genast.
Skadar inte, och är enkelt.
På ej turbo kan det sitta kvar på insuget.
Bort med grova luftslangen.
In med en trasa sprayad med lite bromsrengöring genom ett försiktigt öppnat spjäll och torka. Använd bara fingrarna att öppna.

Spjällskiva och dess anliggningsyta ska du rengöra.

Min 2005'a hade förvisso inte tomgångsproblem, men var inte så stark på tomgången som vanliga volvo,, och en irriterande "flatspot" strax över tomgång, som gjorde att det var svårt att starta lungt.

Det blev alltså lätt motorstopp vid start för en annan som gasar så lite som möjligt vid start, och när man kom igång var gasen typ: lite-ingenting-ingenting-vroooom, så den nästan spann loss på ettan.

Rengöring, och det blev bra.
Det såg inte så skitigt ut.

Annat som inte sätter felkod med dina symptom är ju om något drivet av multiremmen går för tungt.
Ta loss remmen och snurra på alla remhjul.
av VolvoFrälst00
Några månader efter att jag bytt katt. Lmm. Båda lambda. Samt rengjort spjäll har det funkat bra. Men idag när jag bromsa in för att svänga aå dog den för att sen starta upp fint o köra mig hem. Allt funkar bra i övrigt inga felkoder. Måstw jag rengöra va 3e månad eller vad rör der sig om. Blir tokig. Kam det ha med mitt misstänka hjullager eller abs tandring aom felar ? Eller är det ett nytt spjäll som gäller ? Soleonid automat ? Trögt hjul multiren tyckte.jag att jag läste hmm några ideer ? På måndag ska den in och tänkte då informera mecken om allt han kan söka.. Jag har fullt upp med en albin 021 motor just nu allt på en gång suck
av MickeM
Varför byttes kat o lamdasonderna?
Hör då inte till nämnda problemen iaf....
LMM möjligen.

Nej, rengöra spjället oftare än varannat år eller kanske 4000mil ska inte behövas, såvida man inte har problem med vevhusvent tex, som trycker ur onormalt med olja i insuget tex... Men då skulle du ha onormal oljeförbrukning och/eller läckage.

Visst kan en trög servopump eller frigångslager till AC, tex, skapa nämnda problem.

Abs eller hjullager hör inte dit.
av VolvoFrälst00
Hadde problem med för låga avgasreningsvärden. Jag byter ut allt i förebyggande syfte. Jag är så trött på en gammal saab jag hadde sedan tidigare den tog slut på mig så jag byter ut allt jag kan. De sakerna inklusive bromsar gjorde jag själv. Menmen åter till problemet.

Lmm är helt ny så den torde det ej vara då. Jag ber mecken kontrollera luft läckage vad jag kan se äter bilen ej nämndvärt olja så det känns inte. Ber han kolla tröga ac hjul m.m också.. Växellådans soleonider ?
av VolvoFrälst00
Tänkte söka med vida dicen jag har hemma.. Den har för elen också.. Någon mer som har,vida dice som kan tipsa om vad jag ska söka efter
av MickeM
VolvoFrälst00 skrev:Tänkte söka med vida dicen jag har hemma.. Den har för elen också.. Någon mer som har,vida dice som kan tipsa om vad jag ska söka efter
Börja med att kolla efter felkoder i ALLA tillgängliga moduler, och ta det därifrån, beroende på vad som visas....
Drivaxel xc90 sport.

Hej, har tidigare haft en v50 med sportchassi och […]

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att de[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" mo[…]

Jag skulle inte råda någon att inte ko[…]