Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvo_850.se
hej på er alla volvo älskare jag har en s70 tdi 00-a den har rullat 21.000 mil ingen konstigt går bra och biligt men nu till den roliga i service bok stor att kammrem är byt vid 13,000 mil så de dags att byta kammrem och vattenpump de allså audi motor kan man göra de själv har non gjort de vad kostar de eller har någon lämnat in sin tdi på bilia verkstad och vad har de kostat stor tack i förhand m.v.h s70 tdi KCR BOX
volvo_850.se skrev:hej på er alla volvo älskare jag har en s70 tdi 00-a den har rullat 21.000 mil ingen konstigt går bra och biligt men nu till den roliga i service bok stor att kammrem är byt vid 13,000 mil så de dags att byta kammrem och vattenpump de allså audi motor kan man göra de själv har non gjort de vad kostar de eller har någon lämnat in sin tdi på bilia verkstad och vad har de kostat stor tack i förhand m.v.h s70 tdi KCR BOX
volvo_850.se skrev:hej på er alla volvo älskare jag har en s70 tdi 00-a den har rullat 21.000 mil ingen konstigt går bra och biligt men nu till den roliga i service bok stor att kammrem är byt vid 13,000 mil så de dags att byta kammrem och vattenpump de allså audi motor kan man göra de själv har non gjort de vad kostar de eller har någon lämnat in sin tdi på bilia verkstad och vad har de kostat stor tack i förhand m.v.h s70 tdi KCR BOX
av CarMan
Frigge skrev:

sen är det desutom omöjligt att lossa o draåt remskivan uten specialverktyg, denna har att väldigt höggt momend den dras med.

kamaxeln har inget nolla märke eller kryss kil, utan nollas med specielvektyg.

men rent tekniskt är det inte svårt (så länge pumpremmen är hel)
av Daniel Nilsson
Kamremmen är det 12000 Mil intervall på, så den behöver du inte byta förrens 25000 Mil om den är bytt vid 13.

Pumpremmen däremot ska bytas vid 6000 har jag för mig.

Jag lämnade inte min till volvo för att göra det i november -05, trots att jag har både specialverktyg för att låsa veven (sen man körde Audi....) och kamremsspänningsmätare, just på grund av att jag ändå hade fått lämna in bilen för dynamisk pumpinställning a´ 1500kr

Kalaset gick 8200:- men då sa jag åt dom att byta ALLT som har med kamrem och pumprem att göra, d.v.s båda remmarna, alla löprullar och spännrullar, samt vattenpump. Dessutom så läcke främre kamaxeltätningen så den gamla remmen var nersölad med olja, så jag sa åt dom att byta både främre och bakre kamaxeltätningen, samt främre vevaxeltätningen, när dom ändå hade det nerplockat. Sen bytte dom även generatorremmen.

Enbart kam och pumpremsbyte med de saker som ingår i det paketet, hade kostat 4900:- med arbete, men jag sover bättre om jag vet att allt som har med kamremmen att göra är fräscht :-)
av alan
Jag gjorde en dynamisk instälning på upplandsmotor för 650 kr. För att min "lamda" lampa började lysa. men den började lysa igen bara någon dag senare är det någon som vet vad det beror på ?
av V7025D
byte själv på min V70... inget jag skulle rekomendera för den som inte skruvat en del med dajsel motorer !
Men visst det går.. 8)
av alan
Jag lämnade in min bil då den hade lagt av på E4 Dom bytte båda remmarna för 7000 kr på Upplands Motor.
av alan
Tyvärr hände det igen (att motorn dog) är det vanligt att pumpen ändrar sig så mycket på 1500 mil att motorn dör?

Eller tror ni att pumpen kan vara sliten och i så fall hur kollar jag vad som är fel.
av *pettson*
alan skrev:Tyvärr hände det igen (att motorn dog) är det vanligt att pumpen ändrar sig så mycket på 1500 mil att motorn dör?

Eller tror ni att pumpen kan vara sliten och i så fall hur kollar jag vad som är fel.
finns ju mera skäl än att pumpen ändrat sej för att bilen ska dö..
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]