Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tilljanne
Hej,

Har en S60 2.4t med spjällhusproblem. Har det gamla spjället med vit etikett som heter 8644346. Har hittat ett likadant på skroten men ser att det är ett renoverat spjäll från Atech2. Funkar det att skifta dem rakt av sådär eller behövs det göras uppdatering av mjukvaran också? Någon som har bra erfarenhet av dessa atech hus?
Nästa fråga är om någon vet vad huset med den gula etiketten heter som ersätter 8644346? Har ingen större lust att lägga ut dom 8000kr Volvo vill ha för fixa detta.
av Rådlös
Om man inte har Adblock i datorn, så brukar det komma upp reklam här på sidan. Riktad reklam som ofta triggar på ämnet i det aktuella fallet eller tråden. Alltså i detta fallet gasspjäll. Det är något företag som renoverar och säljer gasspjäll, som annonserar om sina renoverade spjäll. Om du lyckas hitta den firman så har du ju stor chans att få exakt det spjället som du skall ha. Om jag minns rätt så finns firman i Södermanland, Mariefred, Strängnäs, Eskilstuna, Katrineholm eller däromkring. Någon annan kanske vet mer exakt?
OBS! Jag är på inget sätt kopplad till företaget och vet inte något om eventuell kvalitet på deras produkter. Det blir ju upp till var och en som är spekulant att reda ut med priser och köptrygghet etc. etc.

Och till den som undrar, jag själv har Adblock!
av MickeM
Jag tycker du ska kontakta Atec2 och fråga.

Deras renoverade spjällhus håller bättre än orginal, då dom byter ålderdomliga innehållet, till modern borstlös motor och kontaktlösa givare.
(Som de senare spjällen från Bosch har)

Ett renoverat spjäll ifrån dom behöver inte kodas in på Volvo, utan via en serie rörelser med gaspedalen, bla, men det ska vara rätt programvara för din motortyp och årsmodell.
Bara dom, kan ge dig svaret.
av tilljanne
Har nu bytt spjällhuset. Köpte på skroten ett Atch renoverat hus från exakt samma motor och årsmodell. Var in på Atechs hemsida och hittade en instruktion som följdes. Sedan blev bilen som ny igen. Behövde inte in till Volvo för uppgradering eller liknande. Bara tuta och köra :D :lol:
Kolvringar etc b4b

Hej! Skall byta kolvringar,ville slippa ta loss ve[…]

460 T5 AWD

Long time no see or updates, mitt liv har tagit en[…]

Lyssna gärna på klippet! Någon so[…]

Tack för svaren, det uppskattas! Jag borde sk[…]