Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EddyMe
Hej!

Jag har en XC90 D5, som gått 21000 mil, årsmodell 2011. Bromsskivorna fram behöver bytas. Enligt diverse reservdelssidor ska jag ha skivor med diametern 336 mm (17,5") alternativt 316 mm (16"). Jag har ett par nya skivor liggandes som är 316 mm. Kan dessa passa även om de större rekommenderas i första hand? Om ja, finns det några nackdelar/risker? Tacksam för snabbt svar!

MVH
Det lättaste sättet är att jämföra skivorna som du har liggandes med de som sitter på bilen. De ska vara samma storlek för att du ska kunna använda bromsoket och klossarna utan problem. Kom ihåg att byta bromsklossar i samband med byte av bromsskivorna (och att du byter allt på båda sidorna). Om du ska göra det själv så se också till att du tvättar bort eventuellt fett från bromsskivorna som de har vid leverans ibland.
av EddyMe
Någonting skrev:Det lättaste sättet är att jämföra skivorna som du har liggandes med de som sitter på bilen. De ska vara samma storlek för att du ska kunna använda bromsoket och klossarna utan problem. Kom ihåg att byta bromsklossar i samband med byte av bromsskivorna (och att du byter allt på båda sidorna). Om du ska göra det själv så se också till att du tvättar bort eventuellt fett från bromsskivorna som de har vid leverans ibland.
Man blir lite förvirrad när det finns två alternativ att välja på. Men, om jag har den större varianten på bilen, dvs 336mm då passar alltså inte 316mm skivor?
Användarvisningsbild
av Jazzy
Om det är som på V70 så är det samma bromsok och bromsklossar på de olika skivorna, men det skiljer på hållaren som bromsoket skruvas fast i. Så vill man ändra på storleken på skivorna så måste man byta hållare. Men det är nog inte lagligt enligt helbilsgodkännandet att byta, varken till mindre eller större skivor, så jag vet inte om det är något jag hade gjort i fall det upptäcks på besiktningen.
Nu jobbar inte jag med bilar. Däremot är svarvning mitt gebit.
20mm åt ena eller andra hållet är en stor skillnad för ett tränat öga att se.
Så även om det fungerar att använda fel skiva så kan jag garantera att en besiktningsman kommer se det genom fälgen, till o med.
Så var inte dumsnål/lat utan mät först o montera rätt dimension från början.

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]