Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mathem
Är det någon mer än jag som tycker att färddatorn är konstig? Min visar husnummer...
Exempel:
Alla tre (TM, TA och "Förarprestation") trippmätare nollställda. Efter några mils körning visar de helt olika trots att tid och körsträcka är samma i alla tre...

Men mest underlig är nog ändå "kilometer till tom tank", åkte till Hundfjället i torsdags vid ankomst stod den på 740km, inte helt osannolikt, indikerar på en total räckvidd på ca 110mil. Tar bilen för att åka bort till Lindvallen, efter ca 200m körning hoppar den ner till 440km, förlorar alltså 300km!! På väg hem igår gjorde den ett nytt hopp nedåt till 310km, men hämtade sig sedan för att stå på 410km när vi fikade i Borlänge (ca 20min). Vid avfärd från Borlänge ger den ett nytt hopp nedåt till 270km, för att sen stå på 270km ända till Enköping...

Färddatorn är så jävla usel.... Den enda förbrukningsberäkning som verkar stämma skapligt är den i VOC, tankade upp vid hemkomst och hade 5,34l/100km vid pumpen efter 820km. Om man summerar och dividerar förbrukningarna i VOC för den aktuella perioden får man 5,4l/100km.
av ehp
Har inte upplevt detta än efter ca 150 mil, men tycker min t5 är sjukt törstig, snittar mer än 1l/ milen
Vet någon hur man nollställer alla dessa värden inför nästa resa?
av filippb
ehp skrev:Har inte upplevt detta än efter ca 150 mil, men tycker min t5 är sjukt törstig, snittar mer än 1l/ milen
Du håller ned Reset på blinkers-spaken i ett par sekunder.

För övrigt har jag också börjat få konstiga värden i min färddator. Det började efter mitt verkstadsbesök för två veckor sedan när snittförbrukningen började räkna upp från 0,9 som jag brukar ligga på till 0,98 samtidigt som voc fortsatt redovisade förbrukning under 0,9 och förarprestation låg kvar där också.

Igår så visade dessutom bränslemätaren en kvarts tank kvar och samtidigt 30km till tom tank - helt orimligt då man skulle behöva köra 5l/milen. Jag tog och tankade och fick in 40l. Bränslenivån visade alltså rätt.

Det går helt klart troll i mjukvaran, får se vad verkstaden säger till veckan.
av Jofa
filippb skrev:
ehp skrev:Har inte upplevt detta än efter ca 150 mil, men tycker min t5 är sjukt törstig, snittar mer än 1l/ milen
Du håller ned Reset på blinkers-spaken i ett par sekunder.

För övrigt har jag också börjat få konstiga värden i min färddator. Det började efter mitt verkstadsbesök för två veckor sedan när snittförbrukningen började räkna upp från 0,9 som jag brukar ligga på till 0,98 samtidigt som voc fortsatt redovisade förbrukning under 0,9 och förarprestation låg kvar där också.

Igår så visade dessutom bränslemätaren en kvarts tank kvar och samtidigt 30km till tom tank - helt orimligt då man skulle behöva köra 5l/milen. Jag tog och tankade och fick in 40l. Bränslenivån visade alltså rätt.

Det går helt klart troll i mjukvaran, får se vad verkstaden säger till veckan.
Precis samma knepiga symtom här...
Tankade full tank igår, och då visade färddatorn 580km till tom tank. Lite för få mil på en D4:a kan jag tycka :)
av Mike68
Jag tycker nog den visar rimliga värden jag...
Har du kört långresa med 0,5l/ mil och har 30 liter kvar så kommer den att visa 60 mil till tom tank MEN om du sedan gör en kallstart och kör ngn mil så kommer den raskt att närma sig 30 mil till tom tank vilket är ok då den använder de senaste 30km förbrukning som grund.

Sedan funkar ju inte TA, TM och förarprestation lika. Förarprestation måste nollställas manuellt alternativt ställas in på nollställning vid varje start.
TA och TM kommer att diffa efter ett 4h med automatik.

Från maualen:
Det finns två trippmätare, TM och TA.
TM kan nollställas manuellt och TA nollställs automatiskt om bilen inte används under minst fyra timmar.

Färddatorn beräknar återstående körsträcka med det bränsle som finns i tanken.
Beräkningen baseras på medelförbrukningen under senast körda 30 km och återstående kör- bar bränslemängd.

Färdstatistik från färddatorn visas grafiskt i cen- terdisplayen och ger en översikt som underlättar en mer bränsleekonomisk körning.
Öppna appen Förarprestation i appvyn för att visa färdstatisti- ken.
Varje stapel i diagrammet sym- boliserar en körsträcka på antingen 1, 10 eller 100 km,
alternativt miles. Staplarna fylls på från höger i takt med pågående körning. Stapeln längst till höger visar värdet för pågående sträcka.
Genomsnittlig bränsleförbrukning och total körtid är beräknad sedan förra nollställningen av färds- tatistik gjordes
av mathem
Km till tom tank ska enl. manualen baseras på de senaste 30km. Jag får STORA förändringar efter bara några hundra meters körning. Så har inte färddatorn på andra Volvobilar jag ägt/kört betett sig trots att de ska fungera lika.
Min färddator visar olika beroende på vart man kollar?

Som ni ser på bilderna nedan så stämmer sträcka och tid överens. Men genomsnittsförbrukningen skiljer sig åt..?
TA i mätarhuset visar alltid högre förbrukning..

BildBild

Skickat från min android
av mathem
Goldenbroker skrev:Min färddator visar olika beroende på vart man kollar?

Som ni ser på bilderna nedan så stämmer sträcka och tid överens. Men genomsnittsförbrukningen skiljer sig åt..?
TA i mätarhuset visar alltid högre förbrukning..

BildBild

Skickat från min android
Det är precis så jag menar, och om man skulle ha nollställt TM vi samma tillfälle hade den troligen visat ett tredje värde, jag kan inte förstå att det kan vara så svårt att räkna ut medelförbrukning, förutsatt att man har koll på sina mätvärden!
av DonutTony
Tror det är något fel på senaste programvaran. Lämnade in min på service för ca två veckor sen, efter det är TM och TA helt felaktiga, förarprestation verkar ok men har inte undersökt det närmare. Trodde först att det hade blivit något fel på motorstyrningen och att bilen drog mycket bränsle men nu har jag kört ett par tankar och räknat på trippmätaren så ligger jag där jag legat tidigare. Innan service var TM och TA ok, så något hände nu vid senaste programuppdateringen, uppskattningsvis 30-40% för högt.
Användarvisningsbild
av Robbi
DonutTony skrev:Tror det är något fel på senaste programvaran. Lämnade in min på service för ca två veckor sen, efter det är TM och TA helt felaktiga, förarprestation verkar ok men har inte undersökt det närmare. Trodde först att det hade blivit något fel på motorstyrningen och att bilen drog mycket bränsle men nu har jag kört ett par tankar och räknat på trippmätaren så ligger jag där jag legat tidigare. Innan service var TM och TA ok, så något hände nu vid senaste programuppdateringen, uppskattningsvis 30-40% för högt.
Verkar vara ett virus, eller nåt, i senaste programvaran. Felaktiga värde på både batteri och förbrukning, strul med VOC. En riktig blunder för Volvo.

Stenskott då rostar det inge konstigt med de[…]

Nästa elbil från Volvo?

Volvo har två modeller som börjar p&ar[…]

Vårterminen på båtmotorn

Ja,nu är det äntligen dags att göra[…]

Säkert reglerventilen på kompressorn. J[…]