Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lundsbrunn
Jag har en V70 d5 08-

När jag kör och har fläkten på
Och bromsar så sjunker hastigheten på fläkten släpper jag bromsen så ökar den igen.

När jag laddar batteriet så visar laddaren 100% stänger jag av laddaren så går den ner till 75% sen till 50% stannar där fast fen har laddat i ett par timmar..

Kan de vara batteriet då?

Jag gjorde generator test på vida då visa den 13v 14v

Jag var på en verkstad som testa batteriet och laddningen han sa att det inte var nåt fel ..
Jag funderar på om batteriet är kasst än då och remhjulet på generatorn eller vad tror ni???
av Rådlös
Hur testade verkstaden batteriet? Man kan säga att det finns två tester, den ena att man mäter laddspänningen som kommer till batteriet från generatorn. Den andra (som är mycket mer rättvisande) mäter batteriets kapacitet under belastning med en batteritestare: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 000017819/
Det här är bara ett bildexempel. Dessutom närmast ett "hobbyinstrument", även om det fungerar. Men verkstäderna har ofta mer påkostade apparater med minne och utskriftsmöjlighet etc. etc.
Du kan alltså ha full generatorspänning, kanske 14,5 Volt, men det är inte säkert att batteriet har förmåga att lagra så mycket av den energin.
av Rådlös
"Verkstaden gjorde båda testerna på batteriet"

OK! Då har du något annat fel som kan vara svårt att bedöma så här på distans. :|

När det gäller ålder på ett dåligt batteri så finns det mycket att diskutera. Man kan ha ihjäl ett fabriksnytt batteri på ett ½-år genom grovt slarv och vanvård. Men eftersom du har en fungerande laddning så är du nog säker i det fallet. Ett bilbatteri som är vårdat och välskött bör kunna uppnå minst 8 - 10 år. I vissa fall betydligt mer, men se det som ett genomsnitt.
av lundsbrunn
Mm det klart jag fick ladda batteriet ofta föra året efter som jag ej kördes långt så den ladda riktigt
Om det kan vara en cell eller nåt..

Om det vore kollen eller remhjulet så borde jag väll inte få runt 14v på vida?
Men enligt testet så ligger bilens värde mitt i mellan lägst gräns å övregräns
Eller prisis under lägst gräns

När jag gjorde generator testet
av rid54
Att testa systemspänningen ("batterispänningen") med motorn igång säger inget om batteriets kondition, för då är det generatorn som håller spänningen uppe. 13,8 - 14,4 V är rätt OK med motorn igång. Ett sulfaterat eller på annat sätt dåligt batteri kan lätt få upp spänningen vid laddning, men har väldigt lite kapacitet kvar. Ska man veta nåt om batteriet måste man måta vilospänning (fulladdat och helt urkopplat och efter flera timmars vila) eller mäta elektrolytens densitet. Ett riktigt belastningstest funkar för det mesta också. Dålig systemspänning med motorn avstängd men man vet att batteriet är OK är en situation som inte är så vanlig, men det kan bero på att någon viktig kopplingspunkt är dålig (batteripolsko, batteriets eller motorns jordanslutning till chassie eller liknande).
av lundsbrunn
Oki jag testa bilen testet när bilen inte va igång
Då var spänningen på 11v
Då kör jag 1.5 mil varje dag till jobbet
av rid54
Jag tycker 11 V låter svagt. Du verkar köra korta sträckor. Batteriet kanske inte har laddats ordentligt och då kan det "gå ner sig" rätt fort. Om det har sulfaterat måste eventuella tester av generator och batteri göras riktigt ordentligt, inte bara genom att mäta spänningar... Man måste faktiskt belastningstesta batteriet och mäta upp vad generatorn kan ge för ström. Sen är det ju så, att bromsljusen drar ofta en del ström och när man bromsar gasar man inte (oftast...). Är det en automat går ju motorn till tomgångsvarv och då laddar generatorn inte maximalt. Den extra lasten (bromsljusen) gör att spänningen sjunker och det kan höras på fläktmotorn. Om du inte har andra jobbigare problem kanske det är bara att åka och vara glad.
av lundsbrunn
Jag åker till morsan på helger det är 28mil fram å tillbaka
När jag var oss morsan i helgen så prova jag å ladda batteriet med laddaren
Då visa laddaren 50% fast jag hade åkts långt

Verkstaden gjorde de testet du skrev om
Enligt den så var bilen å batteriet Oki
Men han sa att det kan va batteriet än då
Eller rem hjulet på generation eller kolen

Jag skulle tro på rem hjulet och batteriet vad tror ni
Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?