NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Kör en v50 1.6drive med 15000 mil på nacken. Den beter sig lite konstigt, speciellt när det är kallt ute. Ibland får man upp strålkastarfel service erfodrassnarast. Nu klickade den till under körning och stereon dog, flera lampor började lysa, airbag/bromssystem
Dock så slocknade alla lampor rätt fort och bilen gick som vanligt. Ska läsa av felkoder med vida, men vad tror ni, kan det vara batteriet som dippar förlågt i spänningen?

Tack på förhand
frippe87 skrev:Hej.

Kör en v50 1.6drive med 15000 mil på nacken. Den beter sig lite konstigt, speciellt när det är kallt ute. Ibland får man upp strålkastarfel service erfodrassnarast. Nu klickade den till under körning och stereon dog, flera lampor började lysa, airbag/bromssystem
Dock så slocknade alla lampor rätt fort och bilen gick som vanligt. Ska läsa av felkoder med vida, men vad tror ni, kan det vara batteriet som dippar förlågt i spänningen?

Tack på förhand
Spontant ja. Är batteriet bytt nån gång? Om inte är det nog dax. Låt mäta upp hur pass det presterar. Är det kallt går ju dessutom värmaren som drar på batteriet.
Kan nog vara nån cell i batteriet som börjar bli kortslutet, eller någon större förbrukare som belastar ned spänningen (startmotor , styrservo). Kan även vara ett jordfel.

Gör ett belastningsprov på batteriet. Fortfarande originalbatteri vid 15000mil, kan säga som jämförelse att min 2.0D har gått lite över 14000 mil och jag är inne på mitt 4e batteri !

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]

Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]